Cum sa iti mentii competitivitatea in afaceri? Cele mai simple strategii
Cu o piata care evolueaza in mod constant si impredictibil, e vital sa fii competitiv si sa iti mentii competitivitatea. Competitivitatea in afaceri nu se reduce doar la a avea produse si servicii bune si a fi mereu cu ochii pe ce face competitia ca sa reactionezi imediat. Mentinerea ei pe termen lung presupune o serie de pasi pe care, daca ii urmezi si stii cum sa ii abordezi, sa ii implementezi, poti sa fii mereu inaintea concurentei si sa ai de fiecare data cele mai bune rezultate.
Competitivitatea in afaceri este capacitatea unei companii de a putea concura pe piata si de a obtine un avantaj fata de competitia sa. Competitivitatea in business se traduce prin abilitatea de a putea oferi servicii si produse mai bune, mai ieftine decat cele ale concurentei, este esentiala pentru supravietuire si dezvoltare pe termen lung, influentand si cota de piata, profitabilitatea si reputatia brandului.
Ce influenteaza competitivitatea in afaceri si mentinerea ei? Eficienta operationala, costurile de productie, calitatea produselor si serviciilor, inovatia, strategiile de marketing sau pozitionarea pe piata, serviciile clienti, relatiile cu ei, resursele umane si cultura organizationala, dar si tehnologia, digitalizarea si lantul de aprovizionare, logistica afacerii.
Competitivitatea poate fi mentinuta destul de usor cu ajutorul unor strategii despre care vom discuta in continuare:
Atrage clienti noi mereu. Ca antreprenor vei fi implicat in foarte multe activitati ce privesc afacerea si vei uita, cel mai probabil, de client. Si asta e cea mai mare problema a afacerilor de tip startup sau a afacerilor care au experienta in piata: se concentreaza prea mult pe afacerea in sine si pe profitabilitate, venituri, cifre si uita de clienti, clienti care sunt extrem de importanti pentru afacere.
Nu e suficient sa ai o baza de date de clienti si sa o mentii, ai nevoie de clienti noi mereu ca sa te asiguri ca ramai competitiv pe piata si iti pastrezi competitivitatea pe termen lung. Te vei gandi la plati, la experienta clientilor noi la interactiunea cu brandul, cu site-ul, la produse si promovarea lor pentru a fi sigur ca vei multumi clientii existenti si vor discuta despre afacerea ta. De asemenea, e foarte important sa nu pierzi clienti noi si sa te asiguri ca ai feedback din partea lor.
Ofera suficiente motive clientilor existenti sa fie fideli afacerii tale si sa revina. Gandeste-te la programe de loialitate, la concursuri si sisteme de recompensare a loialitatii. Daca vezi ca ai clienti care sunt tentati sa nu mai revina sau sa nu mai interactioneze asa de des cu afacerea ta, cu brandul identifica problemele, vino cu rezolvari, incearca sa fidelizezi orice client, indiferent ca e cu tine de trei luni sau de doi ani. De la produse noi de testat sau acces la cele mai noi servicii pe care le ai pe piata inaintea altora pana la mici atentii si cadouri pentru clientul fidel, toate te vor ajuta in eforturile de marketing si in campaniile de promovare, de dezvoltare a bazelor de clienti.
Antreneaza-ti viziunea pe termen lung. Nu te rezuma la prezent si la actiuni pentru a tine afacerea pe linia de plutire in perioada urmatoare. Clientii s-ar putea sa nu stie ce isi doresc, ce vor, de ce au nevoie, pana nu le arati servicii si produse si le vorbesti despre ele. Planifica, fa scenarii, strategii, cauta de fiecare data sa ai abordari care vizeaza si viitorul si proiecteaza orice fel de miscari in functie si de asteptarile tale si potentialul atins de afacere. Compara date si incearca sa ai o planificare cat mai stricta pentru a putea mereu sa proiectezi anumite evolutii si in functie de tendinte si de „moda” care apare la un moment dat in viitorul apropiat.
Raspunde prompt la orice schimbari din piata sau din nisa ta de activitate. Piata este din ce in ce mai imprevizibila si are o evolutie constanta in timp, asa ca trebuie sa fii atent la ce cumpara clientii, ce schimbari apar in piata, la nevoile lor si la ce ofera compania, afacerea la un anumit moment. Nu conteaza ce planuri ai tu si ce vrei sa oferi, daca ai tai clienti vor cu totul altceva trebuie sa modifici din mers tot ce ai gandit pana atunci ca sa te asiguri ca ramai pe piata si iti pastrezi competitivitatea.
Revino la clienti si cere feedback ori de cate ori e nevoie. Daca iti cunosti clientii suficient de bine vei avea mereu un avantaj competitiv important si vei putea evolua. Fii deschis la critici, trateaza clientii cu prioritate, incearca sa te dedici lor si satisfactiei lor pentru a avea si un ROI mai bun si profituri excelente pe termen lung.
Stabileste preturi competitive pentru ce oferi si incearca sa le revizuiesti mereu. Ca sa ramai competitiv in piata trebuie sa oferi plus valore pentru clienti fara a sacrifica profitabilitatea. Alegerea celui mai bun model de stabilire a preturilor iti va garanta competitivitea pe termen lung. Stabilirea preturilor competitive pe piata depinde de produse si servicii vandute, de costurile implicate, de piata tinta si de industria in care iti desfasori activitatea. Clientii trebuie sa poata testa inainte de a cumpara ceva, sa isi faca o idee despre produse, preturile si ofertele trebuie sa fie foarte bune mai ales la produse si servicii care au nevoie de o vanzare mai rapida.
Modelul de stabilire a preturilor practicate va depinde de nevoile clientilor tai, va trebui sa identifici si eficienta lui. Apeleaza intotdeauna la feedback din partea clientilor, incearca sa vezi ce spun despre diferite strategii de stabilire a preturilor si ajusteaza modelele in functie de clienti. La definirea unui pret de baza te vei gandi la costurile de productie, la profitabilitate si la obiectivele tale financiare, economice. Ramai si competitiv pe piata, dar esti mereu atent si la obiectivele afacerii, cele financiare cand stabilesti preturile.
Investeste in dezvoltare profesionala. Iti ajuti propria afacere daca investesti in dezvoltarea ta profesionala si a angajatilor tai. Compania e atragatoare pentru noi angajati, sarcinile complexe sunt mai usor de indeplinit si succesul in afaceri e garantat asa. Angajatii se simt sustinuti in demersurile lor de a deveni mai buni, devin valorosi pentru companie, retentia angajatilor e mai usoara, productivitatea lor e mult mai bun. Economisesti si cu recrutarea si ai angajati mai buni in companie.
Cere feedback de la angajati, vezi in ce directii vor sa se dezvolte, gandeste-te si la tine si la directiile in care ai nevoie sa te dezvolti, unde mai ai nevoie sa inveti si ce anume. Formarea continua si specializarile trebuie sa faca parte din cultura si politica afacerii tale.
Fii deschis la noi oportunitati. Chiar daca ai pornit in afaceri oferind anumite produse si servicii asta nu inseamna ca nu poti sa le dai clientilor tai si produse si servicii noi, inedite, dincolo de ce vindeai la inceput. Oportunitatile pot sa apara oricand, asa ca fii gata sa iti mulezi planurile de afaceri si strategiile in functie de ce iti ofera nisa, mediul de afaceri, industria in care iti desfasori activitatea. Cu cat esti mai dispus sa faci schimbari dese spre binele businessului tau, cu atat vei avea mai mult de castigat si vei avea clienti care vor ramane alaturi de tine pentru o perioada mai lunga de timp.
1 thought on “Cum sa iti mentii competitivitatea in afaceri? Cele mai simple strategii”