Cum sa identifici corect slabiciunile/punctele slabe ale afacerii tale si de ce e important sa le constientizezi?
Indiferent de tipul si de marimea lor, afacerile au puncte forte si slabiciuni, puncte slabe. Desi este esential sa iti dai seama care sunt punctele tale forte si slabiciunile ca sa poti avea succes in afaceri, foarte putini antreprenori si patroni au si timp pentru asa ceva. Sa identifici punctele forte e relativ usor in cele mai multe cazuri, dar sa admiti slabiciunile si sa le transformi in atuuri chiar e o provocare pe care oamenii de afaceri moderni nu sunt dispusi sa si-o asume. Cum se pot indentifica slabiciunile/punctele slabe in business si ce e de facut in privinta lor odata ce le-ai constientizat?
Slabiciunile nu fac altceva decat sa limiteze abilitatea companiilor de a-si atinge adevaratul potential. Perfectiunea poate ca e un mit, insa orice fel de obstacol si eroare ar putea genera un adevarat cosmar in afaceri.
Fiecare afacere e diferita, identificarea punctelor slabe sau slabiciunilor implica un proces destul de complex si e si el diferit, personalizat, adaptat pentru o anumita companie. Analiza SWOT este instrumentul care ar putea ajuta la gasirea acelor slabiciuni relevante pentru companie si la construierea unui plan pentru a le transforma in puncte forte.
Orice analiza SWOT are patru componente: puncte tari, puncte slabe, oportunitati si amenintari. Punctele forte, tari se refera la determinarea competentelor, resurselor, stabilitatii brandului afacerii, la ce esti bun si ce faci bine. Punctele slabe vor avea in vedere problemele, sursa plangerilor clientilor, deconectarea angajatilor de la viziunea sau valorile brandului, dar si activitatile ce ar trebui imbunatatite.
Oportunitatile ar putea sa se refere la explorarea impactului tehnologiei asupra afacerii, la nevoile clientilor si identificarea lor corecta, la noi modalitati de a produce, la gasirea unor noi piete si la cercetarea lor, la oferte de produse si servicii noi. Amenintarile cuprind tot ce tine de competitie si de oferta sa, de comportamentul de consum in schimbare al clientilor, dar si de gradul de satisfactie al personalului, al celor care contribuie la mentinerea afacerii pe linia de plutire.
Desigur, punctele forte si slabiciunile sunt cele mai importante in prima faza, ele te ajuta sa dezvolti un plan de actiune si sa stii ce ai de facut in situatii de criza, sa stii cum sa gestionezi riscul in cazul companiei tale. Slabiciunile identificate vor duce imediat la cercetare, la implementari mai eficiente, la planificare strategica si strategii care ar putea functiona, la o dezvoltare planificata in cele mai mici detalii.
Ai si venituri mai bune daca stii ce slabiciuni ani si lucrezi sa le corectezi, sa le eviti pe viitor, profitul devine mai bun, stii cum sta afacerea ta in comparatie cu altele asemanatoare, pregatesti si strategii de marketing mai coerente pentru a creste vanzarile si pentru relatii mai bune cu fiecare client in parte. Se imbunatateste simtitor retentia angajatilor, locul de munca si atmosfera de acolo este mai buna pentru ei si randamentul este dintr-odata mai bun. Per total se va imbunatati cultura companiei si reputatia intr-un final si totul pleaca de la gasirea punctelor slabe sau slabiciunilor unui business.
In teorie totul pare simplu, dar ce putem face in practica pentru a identifica rapid si corect slabiciunile/punctele slabe ale afacerii/companiei?
- Evalueaza procesele implicate in realizarea sarcinilor de zi cu zi in companie-doar asa poti sa vezi erori si probleme, structura rigida, model de business slab, servicii clienti prost gandite si gestionate, lipsa de lidership. A admite problemele, defectele prezente in afaceri e o provocare greu de depasit de multe ori, insa cine o recunoaste va avea o crestere, dezvoltare mai buna si sustinuta in viitor;
- Arunca o privire si in directia competitiei, vezi ce face-incearca sa cunosti si sa intelegi viziunea competitiei. Apeleaza la sondaje, vezi cum merg lucrurile in industrie, pe nisa ta, identifica apoi ce se intampla in compania, afacerea ta, pornind de la cifre concrete, de la rezultate concrete ale analizelor interne. Foloseste mai departe strategii si tehnici pentru a depasi orice probleme si include totul intr-un plan de afaceri;
- Discuta cu oamenii din companie, afacere-angajatii au nevoie de un mediu de lucru safe si cat mai placut, orice probleme au trebuie sa aiba curajul sa le spuna pentru a ajuta pana la urma compania. Discuta cu managerii, cu sefii de departamente, vezi ce nu merge in modelul de business, vezi ce se intampla cu vanzarile, ce trebuie imbunatatit, ce merge bine. Oamenii alaturi de care lucrezi cunosc afacerea si isi dau seama de probleme mai bine decat orice expert. Informatiile primite direct de la ei sunt valoroase si trebuie valorificate imediat. Comunica si asculta daca vrei sa identifici in timp record slabiciunile businessului tau;
- Evalueaza experientele anterioare-nu te opresti niciodata din a indentifica slabiciunile companiei. Vrei sa imbunatatesti mereu afacerea, sa reevaluezi compania si ce se intampla sub brandul tau. Pietele fluctueaza si ele, afacerile se dezvolta continuu, riscuri tot apar, capacitatea de a inova poate fi afectata de slabiciunile ivite pe parcurs. Cel putin o data pe an evalueaza experientele anterioare, ce ai facut pe parcursul lunilor ce au trecut de la ultima evaluare, pentru a avea o companie valoroasa si un profit foarte bun in viitorul apropiat;
- Arunca un ochi si pe statistici-e nevoie de statistici si de cifre concrete indiferent ce se intampla cu a ta afacere. Identifici rapid problemele, slabiciunile, le remediezi din mers si ai toate sansele sa vinzi afacerea, daca vrei asta, mult mai bine. Vezi dintr-o privire ce lipseste afacerii si stii unde sa actionezi ca sa corectezi orice fel de erori apar in desfasurarea activitatii;
- Evalueaza managementul financiar-de multe ori e incorect si de aici pleaca toate problemele tale si slabiciunile. Apeleaza la experti si la echipa ta si fa un audit ca la carte ca sa iti dai seama pe loc unde mai ai de lucrat si ce constituie o slabiciune daca discutam despre management financiar.