Cum sa schimbi afacerea cu una mai profitabila sau cum modifici „directia” in afaceri?
La inceput afacerea ta mergea bine. Erai multumit de profit, de cifra de afaceri, de vanzari. Dar la un moment dat intervine monotonia, poate ca profitul nu mai e asa cum ti-ai dorit, ai idei noi si crezi ca o schimbare radicala de directie te-ar ajuta sa iti atingi obiectivele dorite.
Schimbarea directiei in afaceri este una riscanta daca nu iei in considerare toate aspectele si toate scenariile posibile inainte sa te apuci efectiv sa schimbi ceva la afacere. Nu e imposibil sa o faci, dar e nevoie de multa atentie…
In momentul in care te-ai horatat sa schimbi radical afacerea cu o alta, de alt tip, poate in alt sector de activitate, de ce nu, ti-ai asumat din start o misiune extrem de dificila. Sunt multi pasi de urmat, multe obstacole de depasit si multi bani de investit, timp mai mult acordat schimbarilor aparute in toate etapele transformarii businessului tau. Ce ai de facut ca sa treci mai usor prin schimbarile pe care le ai de facut? Iata cateva sfaturi importante ca sa nu ajungi sa regreti procesul anevoios pe care l-ai initiat.
Pregateste schimbarile de management. Si managerii, si personalul trebuie sa fie in stare sa se plieze pe o noua modalitate de gestionare a afacerii pentru a putea trece rapid la un nou tip de business. Toata lumea trebuie sa contribuie la schimbare, sa se modifice sisteme, procese, abordari, orice fel de schimbari sunt necesare se vor opera pana la schimbarea directiei afacerii initiale. In momentul in care oamenii din spatele unei afaceri sunt implicati in luarea deciziei si in toate procesele ce tin de afacere trecerea spre alt tip de afacere va fi mai simpla si nu va exista rezistenta. Schimbarea unei afaceri presupune o abordare metodica pentru a asigura succesul proiectului. Orice pas trebuie gandit, discutat cu intreaga echipa si luarea deciziilor va fi facuta doar dupa ce toata lumea e de acord cu noul management impus si cu noua modalitate de desfasurare a lucrului.
Prezinta o viziune clara despre noul viitor al afacerii. Noua viziune trebuie sa se alinieze cu obiectivele si scopurile noi, sa fie coerenta si cat mai bine prezentata, adusa la cunostinta personalului si a managementului cat mai rapid inainte de a se lua orice fel de decizie in privinta schimbarilor ce vor avea loc. E bine sa ai interviuri cu lideri ai afacerii tale si sa vezi ce ingrijorari au, ce asteptari au vizavi de schimbarile anuntate ca sa poti rezolva orice fel de probleme de acceptare si de management ce pot aparea in timpul tranzitiei catre alt tip de business. E foarte important aici sa conturezi o viziune la care rezoneaza toata lumea care va lucra in noul business si sa renunti la orice fel de legaturi cu vechiul business la nivel de viziune daca noua afacere nu mai are legatura deloc cu vechea afacere.
Analizeaza cu atentie cele mai importante parti ale schimbarii impreuna cu oamenii vizati. Comunica orice fel de modificari vrei sa faci departamentelor vizate, angajatilor, vezi ce reactii obtii, ce probleme sunt, ce vor toti cei implicati intr-o schimbare radicala. Incearca sa te pliezi si pe dorintele lor daca vrei ca trecerea de la un business la altul sa fie cat mai lina. Nu omite nici discutiile in grup, discutiile pe departamente, analizele impreuna cu toti cei care vor avea un rol important in noua ta afacere.
Obtine un consens si cooperarea din partea liderilor ce au legatura cu afacerea ta. Discuta mereu cu liderii de afaceri despre dezvoltarea afacerii viitoare, despre statusul proiectelor de schimbare a afacerii si noteaza de fiecare data reactiile lor, propunerile lor. Incearca sa ai toata lumea in aceeasi „barca” pentru a avea succesul dorit cu schimbarea afacerii. Aici va fi important sa identifici in mod corect liderii si sa vezi ce poti face sa ii convingi sa colaboreze cu tine si sa aduca plus valoare schimbarilor pe care le ai de facut. Daca ai lideri care sunt cu tine pe tot parcursul transformarilor radicale ce vor exista la nivelul afacerii tale vei avea si sustinerea oamenilor care ii privesc drept lideri, oamenilor care se raporteaza la ei si tin cont de ei.
Creeaza un plan al schimbarii. Nu porni la drum fara sa ai un plan foarte bine stabilit pentru schimbarea radicala a afacerii tale, a directiei ei. Include activitati, etape, obiective finale de atins, orice te-ar ajuta sa ajungi mai repede la ceea ce ti-ai dorit sa obtii. Stabileste si reguli clare ca sa poti bifa tot ce ti-ai propus in plan, contureaza planul alaturi de manageri si de toti cei care au un cuvant de spus in procesul de schimbare a afacerii.
Evalueaza riscul. Inainte sa te apuci de orice schimbare evalueaza si riscul si vezi daca merita tot ce vrei sa faci, daca nu cumva ai doar de pierdut daca arunci afacerea in niste transformari pe care nu le poti sustine. Identifica toate riscurile cheie, fa cercetari de piata, sondaje, gaseste solutii posibile pe care le poti implementa rapid si care sunt acceptate. Cand riscurile sunt prea mari e bine sa regandesti schimbarile facute si poate sa mai astepti putin. Dar daca ele sunt neglijabile sau lipsesc cu desavarsire, atunci poti trece la actiune fara niciun stres.