9 decembrie, 2022

Franciza sau Startup, care e cea mai buna varianta daca iti doresti o afacere de viitor?

Alegerea intre startup sau franciza devine mai simpla daca te gandesti la avantaje si dezavantaje.

Stii foarte bine ca vrei sa ai o afacere a ta, dar nu te poti decide rapid daca sa fie o franciza sau un startup pornit de la zero. Dincolo de analize detaliate, discutii cu experti, mers la fata locului si observat functionare unui startup, unei francize, alegerea va fi si mai simpla daca pui in balanta cu obiectivitate avantajele si dezvantajele fiecarui tip de afacere pe care ai vrea sa o detii, sa o pornesti la un moment dat.

Avantajele si dezavantajele francizei si cele ale startup-ului sunt simplu de asternut pe o hartie si de identificat. Le ai in fata mereu, poti sa mai adaugi din ele, ai de la ce porni in analizele tale si scot in evidenta puncte tari si puncte slabe ale fiecarei afaceri pe care ti-o doresti. De la ele poti porni analize SWOT foarte detaliate, poti sa iei decizii excelente bazate pe o realitate obiectiva pe care o vei observa odata ce ai punctate toate avantajele si dezavantajele aferente afacerilor. Care ar fi acestea?

Franciza: Ce avantaje iti poate aduce o astfel de afacere?

De la inceput, franciza ar parea cea mai buna alegere pentru tine. Cumperi deja o afacere de succes, cu un model de succes in spatere, ai lant de aprovizionare solid, program de training deja pus la punct, suport tehnic oferit de catre experti in permanenta.

Cumpararea unei francize inseamna ca te poti apuca imediat de treaba, nu mai pierzi timp cu „ridicarea” ei, cu gasirea personalului, il ai deja si poti sa il completezi daca doresti. Orientat spre detalii, gata sa urmaresti cu rigurozitate directiile trasate, sistemele deja existente? Franciza e pentru tine si poti avea profituri frumoase imediat ce te apuci de afaceri.

In functie de franciza pe care o vei alege vei putea cumpara o locatie complet functionala sau poti face de la zero o noua locatie. Daca apelezi la prima varianta ai deja o locatie cu o baza de clienti, cu documente despre toate intrarile si iesirile, forta de munca gata sa execute ordine. Planul e iesire e bine pus la punct la francize, vinzi imediat catre al cumparator care isi doreste franciza, sa continue ce ai inceput tu sa faci. Franciza e alegerea perfecta daca vrei sa construiesti si sa dezvolti o afacere sau daca preferi sa incepi un business operational din ziua 1.

Franciza: Si dezavantajele?

Da, realitatea nu avea cum sa fie asa de roz, nu? Ai si provocari de depasit. Cand cumperi o franciza poti da usor 500.000 dolari si chiar 1 milion de dolari. Si orice franciza vine si ea cu o serie de cheltuieli, taxe de platit, cu lucruri de rezolvat care iti vor lua din profit. Plus ca ai nevoie si de resurse pe care le vei cumpara la preturi destul de mari. Rata de esec in cazul francizelor e de 10-20%, dar aceste procente pot varia intre 1% si 40%. Tine minte ca la cumpararea unei francize ai un plan, ca un plan al unei cladiri. Daca te tii de el si il respecti merge treaba, daca incerci sa modifici ceva si nu te poti tine de el sigur ajungi la faliment.

Si tot francizele vin si cu probleme de imagine, scandaluri, asa ca daca nu vrei sa iti asociezi numele, imaginea cu un brand mare, cu o franciza si sa cazi in capcana unor scandaluri iscate din nimic te feresti de asa ceva.

Tu cumperi franciza, dar tot primesti directii si ordine de la centru si trebuie sa le urmezi intocmai, esti controlat si esti tras de ureche mereu. Daca nu iti place asa ceva si vrei sa fii tu seful afacerii e bine sa te gandesti la o afacere proprie, de exemplu la un startup. E mai greu de pornit si de dezvoltat, dar stii ca faci ce doresti si nu dai raportul nimanui, nu esti atat de incorsetat si de dependent de un cartier general.

Startup-ul. Avantaje de luat in seama daca vrei afacerea ta

Pornesti de la o idee buna, un plan de afaceri bun, si ai afacerea in cateva saptamani luni. O echipa buna, cateva departamente care isi faca treaba excelent si ai pornit deja spre drumul spre succes. Investesti de la 10.000 de dolari in sus, poti sa ai sediu social unde doresti, sa te extinzi cat doresti, cand doresti, unde doresti, in functie de necesitati. Idea ta unica poate fi la un moment dat baza pentru o franciza.

Daca deja ai experienta si visezi la o afacere doar a ta care sa te ajute sa ajungi fix acolo unde iti doresti un startup e o idee excelenta. Tu esti seful din orice perspectiva ai privi afacerea, ei propriul angajat daca vrei, tu iei toate deciziile, tu stabilesti program de lucru, tu administrezi afacerea exact asa cum crezi ca e mai bine pentru tine si pentru angajati, pentru cifra de afacere la care speri. Nimeni nu iti traseaza directii, nimeni nu iti spune ce ai de facut.

Un startup va functiona bine daca ai facut investistii inteligente, daca investesti in tine si in oameni in continuu si cauti sa adaptezi planul de afaceri mereu, in functie de realitatea pe care o ai in fata.

Startup-ul. Dezavantaje la care e musai sa te gandesti serios

Ai o afacere proprie, esti pe cont propriu. Sansa sa ajungi la faliment e mare pentru ca nu stii daca vor merge produsele si serviciile lansate, promovate, nu stii cum va reactiona publicul, daca va fi tentat sa cumpere ceva, sa revina la tine. 20 de procente din totalul de startup-uri nu trec de primul an. Doar jumatate abia ajung la cinci ani de existenta. 10 ani deja e prea mult si cu greu treci de aceasta borna. Doar tu, patronul, esti cel care poate sa faca posibila supravietuirea afacerii pe termen lung, prin toate actiunile si deciziile luate.

Vei lucra mult, vei avea multe nopti nedormite, sedinte, nu va avea cine sa te sfatuiasca mereu, ce echipe de suport sa chemi in ajutor, te descurci singur cu ce ai. Daca nu te descurci cu un startup si nu ai experienta si nervi de asa ceva franciza ar fi acum o optiune mai buna pentru tine. Dar daca vrei libertate si vrei sa iti vezi ideile cele mai bune in practica si te descurci cu stresul, managementul de calitate si cu munca multa atunci un startup e cea mai buna „iesire”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.