Marketingul in afaceri. O scurta istorie a unui concept fundamental in business
Marketingul in ziua de astazi combina strategia cu tehnologia pentru a oferi cele mai bune rezultate pentru toti cei care au nevoie de el in afaceri. Insa nu a fost intotdeauna asa de simplu sa ai un marketing de calitate si sa te bazezi pe el. Istoria marketingului in afaceri a inceput timid si s-a dezvoltat in niste directii pe care nimeni nu le-ar fi putut anticipa.
Daca e sa ne luam dupa unii istorici, am putea discuta despre marketing in afaceri inca de cand bunurile vandute erau prezentate intr-un anumit mod cand ajungeau pe tarabe. Efortul de a dezvolta o comunicare persuasiva pentru a vinde mai bine bunuri si servicii a fost cunoscut si atestat in China Antica si India Antica. Da, nu se discuta despre marketing in afaceri pe atunci, insa de acolo a pornit ideea de marketing.
Insa Revolutia Industriala a definit si mai bine conceptul de marketing asociat cu afacerile. Pana prin secolul al XIX-lea conceptul de marketing s-a tot rafinat si s-a schimbat, schimbarile sociale erau rapide, inovatiile apareau pe banda rulanta, in stiinta, in tehnologie. Din momentul in care am asistat la Revolutia Industriala deja aveam bunuri mai usor de cumparat decat sa mai stai sa le faci tu. Productia in masa a reusit sa deserveasca si mai bine nevoile clientilor si consumatorilor. Infrastructura in dezvoltare din transporturi, mass-media au fost principalii catalizatori ai conceptului de marketing in afaceri. Producatorii aveau nevoie de modalitati mai eficiente de a dezvolta produse pe care clientii le doreau si le cumparau, dar aveau nevoie si de abordari mai inteligente pentru a-i informa despre ele.
Pe la inceput de secol 20 si pana pe la finele anilor 1940 competitia in afaceri era foarte intensa. Nevoia de a creste vanzarile prin folosirea unor tehnici de marketing cat mai avansate era esentiala pentru a mentine competitivitatea. Abilitatea de a dezvolta un brand, cresterea valorii sale prin marketing erau obligatorii daca voiai sa supravietuiesti in piata. A crescut productia, se discuta deja de „market share” in toate industriile. Marketingul pune accent si atragea atentia asupra metodelor de distributie si tipurilor de comunicare cu toti clientii. A aparut asa si ideea de a convinge consumatorii ca un produs, serviciile unei companii erau mai bune decat serviciile altei companii, chiar daca erau la fel.
Din anii 1960, pietele din multe industrii erau deja saturate din cauza competitiei acerbe. Nevoia de a avea clienti cat mai multi si de a avea si clienti fideli era uriasa, aveai nevoie de specialsiti in direct marketing. De aici incolo companiile au inceput sa isi dedice timp si sa aloce resurse pentru marketing de calitate in afaceri doar pentru a „marketa” produsele si serviciile companiei.
Tot acum a aparut ideea de management al marketingului, ca parte esentiala din procesele din afaceri. Managerii de marketing se ocupau si de planificare strategica, toate datele de la ei erau dintr-odata importante pentru determinarea costurilor, metodelor de comunicare a informatiei despre produse si servicii catre clienti.
Si au venit si anii 1990, cand universul marketingului a inceput sa se schimbe definitiv. Apareau produse si servicii, aveam si brand instantaneu asociat. Companiile vindeau bunuri si servicii cu o calitate mai buna si aveau si un branding mai bun in timp. Reputatia era importanta si trebuie sa fie cat mai bine perceputa prin prisma marketingului de calitate. Vizibilitatea si constientizarea importantei brandului erau deja esentiale in afaceri.
Site-urile au devenit intre timp esentiale pentru marketing si comunicarea cu toti clientii, internetul a ajutat si el de cand a ajuns si la publicul larg. Inca din anii 1990 site-urile simple doar cu text erau la moda pentru orice companie care se respecta, ofereau rapid informatii despre ce vindea compania respectiva. Dar s-au inmultit site-urile si nu mai erau suficiente ca sa atragi atentia clientilor. Asa a aparut nevoia reala de strategii de marketing on-line ca sa te diferentiezi cumva de restul competitiei directe.
Prima companie ce a avut o campanie de marketing on-line a fost Bristol-Myers Squibb, isi promova produsul Excedrin. Campania a fost un real succes, clientii au venit pe banda rulanta, au crescut vanzarile.
In ultimii 25 de ani importanta motoarelor de cautare si internetului in marketing a crescut imens. La inceput era simplu sa ai un ranking bun, calitatea rezultatelor era slaba. S-au schimbat insa algoritmii, calitatea site-urilor trebuia sa fie si mai buna ca sa ai ranking bun. S-a apelat la SEO si tehnici de SEO pentru a putea avea un marketing de calitate on-line.
Nu numai SEO a devenit instrument de marketing, ci si… blogul, jurnalul on-line pe care multi l-am avut cand era moda blogurilor. In anii 1990 blogurile erau deja parte importanta din strategia de marketing. In 1999 erau 23 de bloguri active. Astazi avem peste… 150 de milioane de bloguri active. Toate campaniile de marketing bazate pe continut text depind si de bloguri. Se ofera informatii, se creeaza legaturi intre clienti si brand, se genereaza lead-uri, vizibilitatea brandului e imbunatatita, ai feedback foarte bun de la clienti, creezi o comunitate de marketing in jurul lor, ai retele interne si externe realizate mai usor pentru construirea brandului si vizibilitatii companiilor.
Care va fii viitorul marketingului in afaceri? Nu stim. Astazi strategiile de marketing sunt tot mai complexe, granularitatea e la putere, personalizarea e cheia reusitei in marketing, la fel si atragerea atentiei in cele mai subtile moduri. Expansiunea retelelor de socializare, factorii psihologici implicati, vizibilitatea brandului tot mai bine definita si pusa in practica, separarea dintre caracteristici si beneficii, testimonialele video, probarea sociala, totul va ajuta marketingul in viitor. Ce stim sigur la ora actuala e ca marketingul asa cum il stim acum va continua sa evolueze si sa se schimbe, sa se adapteze la tot ce se intampla in societate si in economie, jucand in continuare un rol to mai important in vietile noastre.