Marketingul stradal, un tip de marketing eficient pentru businessul tau
Marketingul devine un instrument extrem de important in promovarea afacerii, produselor si serviciilor. Sunt mai multe tipuri de marketing pe care le poti folosi pentru a ajunge la clientii tai, fiecare oferind avantajele sale. Cel mai eficient insa si cel mai rapid din perspectiva rezultatelor obtinute ramane marketingul stradal sau street marketing.
Marketingul stradal este un tip de marketing care foloseste mediul din jurul unui produs sau din jurul serviciilor pentru a ajunge mai rapid la consumatori-poate fi o forma de marketing de gherila. De cele mai multe ori marketingul stradal are loc in zone publice si e utilizat pentru a ajunge la acei consumatori, clienti la care nu ai cum sa ajungi pe canalele de marketing traditionale, televiziune, radio, print. Ideea din spatele lui e simpla: crearea unui sentiment de comunitate in jurul produselor si serviciilor.
Originile marketingului stradal se pot regasi undeva in Grecia Antica sau Roma, unde pietele erau localizate pe strazile din afara oraselor. Acolo se vindeau diverse produse trecatorilor. In Evul Mediu, marketingul stradal a continuat sa fie o modalitate simpla si eficienta de a vinde produse direct clientilor. Se vindeau de toate tot in afara oraselor, deja comerciantii aveau si tarabe aranjate cu fel de fel de lucruri.
Renasterea a adus o noua forma pentru marketingul stradal. Comerciantii se foloseau deja de tehnici de promovare, publicitate pentru a atrage cat mai multi clienti si a avea venituri cat mai bune la final de zi. Aveau panouri, printuri uneori, distribuiau pliante publicitare ca sa ajunga la clientii lor. Din secolul 18, marketingul stradal se transforma din nou, comerciantii foloseau tehnicile „din usa in usa” pentru a vinde produsele.
Revenind la prezent, marketingul stradal este mult mai complex decat la inceputuri, comerciantii au la dispozitie tehnici si strategii complicate de promovare, mult mai multe canale eficiente de promovare rapida.
Caracteristicile marketingului stradal sunt importante si trebuie intelese pentru a putea lucra cu acest instrument esential de marketing:
- Creativitatea-cheia pentru un marketing stradal reusit e originalitatea, marketingul stradal e in primul rand original;
- Interactivitate-interactiunea public-brand e permanenta, oamenii vad reclamele, dar si interactioneaza cu ele;
- Localizarea-locurile publice sunt preferate, indiferent care sunt ele;
- Impactul-ideea este sa ai un impact cu a ta campanie si lumea sa vada brandul, produsele, sa stie de ele;
- Diferentierea fata de concurenta-oferi experiente unice si memorabile si asa te diferentiezi de competitia ta;
- Brandul este relevant in viata de zi cu zi.
Tacticile folosite in marketigul stradal sunt variate si extrem de utile. De exemplu, comerciantul poate sa atraga atentia asupra produselor sale prin grafica impresionanta, texte bine gandite si o combinatie text-imagine neasteptata sau foarte bine se pot pune afise, postere mari pe copaci, pe stalpi, pe orice fel de loc mai inalt ca sa fie mai bine vazute. Foarte bine merge si tehnica lipirii de stickere pe masini, orice alte autovehicule pentru a fi vazute oriunde in oras sau in afara lui, dar si tehnica personalizarii imbracamintii cu logo si mesaj.
Ce poti face pentru a avea un marketing stradal cu rezultate excelente?
- Alege modul potrivit de promovare, mediul potrivit-pliantele si „fluturasii” sunt cele mai simple modalitati prin care poti face marketing stradal, insa rezultatele nu prea sunt asa de bune. Vanzarea din usa in usa si marketingul door-to-door sunt ideale pentru ca oamenii la care ajungi vor raspunde imediat la stimuli;
- Planifica urmatoarea campanie cu atentie-gandeste-te la ce vrei sa obtii cu respectiva campanie, ce vrei sa faca oamenii dupa ce au auzit de tine sau ti-au vazut reclama, promovarea, ce vrei sa cumpere de la tine;
- Ai rabdare-ajungi mai usor la publicul tinta si la mai multi oameni, dar lucrurile nu vor merge rapid. E nevoie de timp si de incercari ca sa ajungi sa ai si cele mai bune rezultate. Invata din greseli, nu te da batut daca inceputul campaniei si rezultatele nu prea sunt imbucuratoare si fii perseverent;
- Foloseste creativitatea si imaginatia pentru rezultate perfecte-poti sa oferi mostre la evenimente publice, poti sa ai graffiti pentru promovarea campaniei, produselor, orice iti imaginezi si poti pune in practica trebuie sa incerci pentru o campanie de succes;
- Foloseste social media cat de mult poti-e un instrument foarte puternic pentru marketingul stradal, ajungi imediat la milioane de oameni si de potentiali clienti;
- Fii pregatit si de feedback negativ-nu te lasa batut sau influentat de el, nu reactiona intr-o maniera neprofesionista si incearca sa inveti din el si sa il folosesti doar in avantajul tau.
Un exemplu clasic de campanie de marketing stradal este cea a brandului Nike, „Just Do It”. S-au folosit multe metode de promovare a brandului Nike, reclame tv, printuri, panouri stradale outdoor. S-au distribuit material promotionale si pe strada si s-au vandut produse Nike. Alt exemplu la fel de bun e cel al campaniei Volkswagen, „Think Small”, in care s-au distribuit materiale promotionale pe strada si in centre de shopping, alte locuri unde oamenii isi petreceau timpul liber.
Dintre avantajele marketingului stradal amintim eficienta pe partea de costuri, nu ai nevoie de campanii de publicitate masive incorporate, loialitatea consumatorului si conexiunea directa cu brandul, crearea unui sentiment de anticipare in jurul produselor si serviciilor. In plus, targetarea clientilor e mai rapida si mai usoara, ajungi la un numar mai mare de clienti.
Poate cel mai important avantaj este interactiunea in timp real cu potentialii clienti, impactul va fi memorabil, puternic, flexibilitatea este si ea alt avantaj de notat, te adaptezi usor la public si la context, iti personalizezi campaniile in functie de locatie si de publicul pe care il vei avea la un anumit moment. Brandul va fi recunoscut si cunoscut fara prea mare efort din partea ta daca ai o campanie de marketing stradal inteligenta.
ROI-ul pentru campaniile de marketing stradal este mai mare, ai expunere mare a campaniei, costuri reduse cu implementare, deci ai si ROI mult mai bun raportat la investitii. Se pot lansa campanii simultane in mai multe orase, in mai multe locuri in asa fel incat mesajul sa fie acelasi. Orice fel de campanie de marketing stradal va genera experiente pozitive, deci impresia pe care o va avea clientul in raport cu brandul va fi una pozitiva.