Obiectivele, mai importante decat crezi in marketingul afacerilor
Obiectivele de marketing sunt o alta denumire pentru obiectivele brandului si brandingului unei afaceri. Singurul lor scop este sa defineasca tintele echipei de marketing, fiecare membru al echipei va sti ce sa faca, va avea informatii legate de tot ce va implica marketingul pentru o dezvoltare cat mai rapida si mai buna a afacerii. Definirea lor si gasirea celor mai relevante obiective pentru afacerea ta e partea cea mai dificila…
Cum iti dai seama daca obiectivele de marketing sunt bune? Ele trebuie sa fie specifice, masurabile, sa aiba indicatori de performanta atasati de ele, realizabile si realiste, relevante, limitate in timp. Ai bifat toate aceste lucruri, stii ca ai obiective de marketing bine definite pentru inceput.
Inainte de a lucra la orice plan de marketing este recomandat sa ai o lista de obiective de marketing strategice si usor de inteles. La inceput vor fi multe obiective, dar pe masura ce se discuta pe marginea listei vor ramane din ce in ce mai putine si vei avea doar cateva pentru fiecare perioada din dezvoltarea afacerii tale.
Strategia de marketing se va baza pe obiectivele de marketing, asa ca ele vor fi coerente, clare si foarte bine „conturate”, usor de pus in practica. Fara ele brandul va avea probleme, afacerea va avea si ea probleme si riscul de esec va creste. Toate obiectivele transparente, bine definite se vor discuta cu toate echipele, departamentele din afacere in asa fel incat toata lumea sa stie ce se doreste si cum planifici sa pui in practica ideile tale raportandu-te la obiective.
Importanta obiectivelor de marketing in afaceri este cu atat mai mare cu cat la inceput, cand inca ai o afacere ce nu a ajuns sa fie cunoscuta si populara, iti va fi necesara o coerenta extrem de buna la nivel de marketing si de plan de marketing. Si aceasta coerenta e sustinuta de obiectivele de marketing, de acea lista lunga de obiective pe care o vei discuta si intelege mai bine alaturi de angajati si parteneri.
Ce ai de facut pentru a te asigura ca ai obiective de marketing realiste si adaptate afacerii tale, nisei, pietei pe care vrei sa intri?
Incepe cu o lista clara a obiectivelor de marketing. Da, poti sa incluzi oricat de multe obiective in planul de marketing, insa doar cele care vor ajuta brandul si afacerea vor putea fi incluse in planul tau. Nu te aventura sa pleci la drum cu o lista prea ambitioasa si neclara de obiective de marketing. Ramai la cateva, trei sau patru, de exemplu, si concentreaza-ti toata atentia asupra lor. Doar asa vei reusi sa le vezi si in practica si sa le implementezi foarte usor. Ai grija ca lista ta sa fie agreata si de departamentul de marketing si de celelalte departamente implicate in coordonarea activitatilor afacerii.
Concentreaza-te pe servicii si produse noi. Nu te ocupa de promovare si de alocarea bugetelor de marketing pentru produse care nu prezinta interes. Obiectivele de marketing trebuie sa fie strans legate de noile produse si servicii propuse publicului tinta, de noile oferte si campanii. Doar produsele si serviciile noi te vor ajuta sa ai obiective cat se poate de coerente si de bine gandite pentru a ajunge mai rapid la indeplinirea lor pe termen lung. Aloca un buget considerabil de marketing pentru tot ce lansezi nou pe piata si incearca sa il dimensionezi in functie de impactul estimat, nu exagera cu estimarile, fii obiectiv.
Creste prezenta digitala a brandului afacerii tale. Scopul tau ar fi sa ajungi cat mai repede si in on-line, acolo unde ai acces la un public mai larg, mai rapid si cu foarte putine resurse „cheltuite”, alocate. Daca vezi ca nu ai trafic suficient pe site optimizeaza-l, investeste in SEO pentru cresterea vizibilitatii on-line si pentru un ranking mai bun. Plus ca trebuie sa fii activ in social media ca sa atragi trafic si clienti noi si de acolo, sa ai postari, anunturi, sa interactionezi cu toti clientii care te intreaba ceva, sa ai feedback imediat. Prezenta digitala este deosebit de importanta si ar trebui sa faca parte din planul de marketing si din obiectivele de marketing gandite pentru afacerea ta.
Urmareste generarea de cat mai multe lead-uri. Generarea de lead-uri in marketing inseamna captarea interesului unor clienti pentru un produs, un serviciu. Iti doresti clienti fideli, care vor reveni la tine pentru produsele si serviciile oferite, pentru calitate si oferte excelente. Daca nu ai suficient de multi clienti loiali poti sa adopti si sa implementezi tacticti inteligente pentru generarea de cat mai multe lead-uri. Dezvolti listele de e-mail, bazele de date, te concentrezi si pe sistemele CRM, de management al relatiei cu potentialii clienti ca sa ai mereu clienti noi si venituri din ce in ce mai bune. Obiectivele de marketing vor include obligatoriu si referinte la aceasta generare de lead-uri.
Loialitatea fata de brand si strategii de cunoastere a marcii, a brandului tau. Cunoasterea brandului in randul potentialilor clienti e deosebit de importanta. Ai nevoie sa ajungi la o audienta cat mai larga, ai nevoie de oameni cat mai multi care sa iti cunoasca brandul si sa interactioneze cu el, cu serviciile si produsele tale. Daca ai deja un brand cunoscut pe piata in care vrei sa intri, ai trecut printr-un rebranding recent, in obiectivele de marketing va trebui sa incluzi si loialitatea fata de brand. Vrei clienti care sa fie loiali, sa vina la tine mereu pentru produse si servicii excelente, sa te caute cand au o problema pe care doar tu o poti rezolva.
Intrarea pe o piata noua si cresterea market share-ului. Ai deja un brand care are succes intr-o anumita locatie, zona. Nu te opresti aici si iti propui in obiectivele de marketing sa te extinzi si in alte zone, locatii, sa atragi mai multi clienti loiali si vanzari mai bune, un profit mai mare in timp. E greu sa intri pe o piata noua, stim, dar cu ajutorul echipei de marketing si a unei strategii bine gandite, cu obiective de marketing extrem de bine conturate si simplu de pus in practica vei depasi si acest obstacol.
Cat despre cresterea market share-ului, aici lucrurile sunt mai simple. In loc sa deschizi alte puncte de lucru, magazine in noi locatii mai bine cauti sa ai mai multi vizitatori in locatiile pe care le ai deja. Asa ai mult mai multi clienti loiali din zona geografica unde esti deja prezent si unde ai vanzari constante.