Strategii de marketing globale pe care marile companii le-au ridicat la rang de arta
Marketingul global nu este rezervat doar brandurilor care au bugete foarte mari si nici celor care lucreaza in marketing si fac eforturi considerabile sa se mentina pe linia de plutire. Orice afacere poate sa aiba strategii excelente de marketing global daca exista creativitate si intelegere a pietelor internationale. Poti invata la inceput o multime de lucruri de la branduri celebre de pe piata si din strategiile lor care au avut un succes urias. Si cand ai inteles cum functioneaza mecanismul din spatele strategiilor de marketing te poti astepta la succes in afacerile internationale.
Strategia de marketing global se reduce la un singur lucru: publicul tinta. Trebuie sa cunosti foarte bine nevoile publicului tau, ce asteptari au de la tine, de la produsele tale, de la servicii si sa descoperi cum poti sa le vinzi produsele si sa le promovezi prin strategii de marketing foarte bine targetate.
Cea mai rapida solutie spre strategii de marketing globale eficiente ste strategia de standardizare globala. Aceasta strategie se refera la posibilitatea de a folosi mesaje de marketing standardizate si campanii de-a lungul pietelor si tarilor, culturilor. Este vizata consistenta brandului, oferirea aceleiasi experiente in toate regiunile, indiferent de culturi si de limba.
Ca sa te asiguri ca ai o astfel de strategie eficienta trebuie sa ai cercetari de piata bine facute, sa vezi daca viitorii clienti folosesc si se gandesc la produse diferit, cum le percep ei pe piata respectiva. Daca nu apar diferente intre modurile de gandire si viziunea ta despre produse si servicii atunci te poti gandi la o strategie globala standardizata de marketing. Multe companii mari de care au auzit au reusit sa isi perfectioneze strategiile de marketing global si sa devina un exemplu pentru cei care au afaceri in aceleasi domenii de activitate…
Red Bull. Celebra companie austriaca Red Bull are printre cele mai bune si mai coerente strategii de marketing global. Cum reuseste acest lucru? Are o strategie foarte simpla: gazduieste evenimente de sport extrem in toata lumea. Si mai e ceva. Pe langa atentia si promovarea foarte inteligenta cu aceste evenimente globale, Red Bull este foarte atenta si la ambalaje. Ambalajele bauturilor energizante arata european, sunt de calitate, cromatica e bine aleasa, forma e bine aleasa, designul e genial si oricine vede un ambalaj al produsului companiei stie instant ce brand e in spate.
Un lucru e important: indiferent de afacerea pe care o ai, daca vrei sa ajungi precum Red Bull pastreaza acelasi ambalaj, cu aceleasi caracteristici, indiferent unde il vinzi. Poti sa gazduiesti si tu evenimente virtuale asemanatoare cu tot ce face Red Bull daca vrei sa ii urmezi strategia, mai ales ca pandemia iti permite sa fii in on-line mult mai prezent ca inainte.
Airbnb. Cu siguranta ai auzit de aceasta companie, poate te-ai si cazat prin intermediul lor cand ai fost plecat in strainatate. Afacerea a fost fondata in 2008 in San Francisco, California. Principiul sau de functionare e simplu: ai o comunitate care pune la dispozitie spatii de cazare pentru doritori. Din 2008 pana in prezent Airbnb a ajuns la peste 1.5 milioane de listari si la prezenta in peste 34.000 de orase din toata lumea. Strategia lor de marketing care le-a adus succesul global? Totul a pornit de la videoclipul de promovare numit „Made Possible by Hosts”. S-au luat videoclipuri reale, fotografii de la cei care ofereau locuintele spre inchiriat si s-a realizat un montaj pentru a crea un simt al nostalgiei pe care o simtim cu totii cand calatorim. 3 milioane de oameni s-au implicat in campanie, au furnizat continut, au vorbit despre campanie si totul a functionat perfect.
Ca sa ajungi sa ai si tu succesul Airbnb trebuie sa investesti in strategiile de marketing, sa vii cu idei noi. Aduna testimoniale de la clienti din diverse regiuni, fa un studiu de caz, cere fotografii si filmulete cu produsele folosite si promoveaza acele filmulete pe social media.
Rezdy. Este o afacere australiana care si-a propus sa simplifice rezervarile on-line pentru toti turistii care au nevoie de ele, dar si pentru agenti. Compania lucreaza cu peste 100 de agentii si operatori de turism din toata lumea, asa ca are nevoie sa isi atraga si clienti straini. S-au implementat personalizari pentru fus orar, limba, moneda, limba site-ului lor e in engleza, asa ca se adreseaza si americanilor, si celor din Marea Britanie, si australienilor.
De la inceput Rezdy s-a gandit nu doar la clientii locali, ci si la cei internationali si a personalizat experienta oferita on-line cat de bine a putut.
Ca sa ajungi la un succes cel putin egal cu cel al Rezdy trebuie sa te gandesti mereu si la piata globala daca ai o afacere locala ce are potential global, are si clienti din alte zone ale globului.
Nike. Nike si-a conturat o prezenta globala puternica prin selectarea foarte atenta a sponsorizarilor internationale. Asa atragi atentia lumii intregi foarte usor, te asociezi cu nume mari din toate domeniile, cu branduri foarte puternice. O alta strategie inteligenta de marketing a fost „Nike by You”, adresata pietelor internationale in special. Practic designul apartinea clientilor, toate produsele livrate de Nike se aliniau perfect cu diferentele culturale si cu stilurile clientilor din toata lumea.
Ca sa ajungi sa ai succesul celor de la Nike e nevoie de parteneriate strategice si bine alese cu ambasadori ai brandurilor importante, cu influenceri, ca sa poti ajunge si pe pietele internationale vizate. Daca tot vinzi produse poti sa lasi clientii sa le personalizeze si sa le trimiti fix produsele pe care le-au realizat ei intr-o aplicatie on-line. Plus ca vezi si ce isi doresc clientii si te poti inspira pentru un design de produs mai bun in viitor.
McDonald’s. McDonald’s nu mai are nevoie de nicio prezentare. Succesul sau global e apreciat si cunoscut, multi si-l doresc. Brandingul a fost mereu important pentru McDonald’s, consecventa a fost sfanta, iar mai nou cei din spatele McDonald’s au adus pe piata conceptul de glocal in privinta marketingului. De fiecare data cand vei merge intr-un McDonald’s din diverse tari vei avea parte de o experienta locala, cu niste mancaruri specifice in meniu pe care doar acolo le vei gasi. De exemplu, in toate restaurantele sale din Orientul Mijlociu se ofera McArabia, un fel de sandvis tipic acelei zone. In meniurile frantuzesti gasim si celebrele macarons, in cele din Filipine au fost introduse McSpaghetti.
Daca vrei sa deschizi restaurante in diverse zone ale globului, ai o retea de restaurante, incearca sa ai branding local, sa ai zile speciale cand ai si mancare specifica zonei respective, ca sa atragi clienti obisnuiti cu gusturile locale si sa implementezi si tu conceptul glocal cat mai bine.