30 septembrie, 2022

Planul de afaceri pentru o farmacie. Cum il redactezi ca sa ai o afacere cu sanse reale de succes?

Planul de afaceri pentru o farmacie se redacteaza intotdeauna cu mare atentie la detalii pentru un succes garantat.

Daca mergi pe un bulevard oarecare dintr-un oras mare ai sa vezi o multime de farmacii. Nu e bloc sa nu aiba macar doua farmacii pe toata lungimea lui, amplasate la parter. Lumea e din ce in ce mai bolnava, avem nevoie de medicamente dupa o anumita varsta, poate prea multe, asa ca farmaciile sunt afaceri care merg de minune, mai ales daca practica si niste preturi bune si elibereaza si retete compensate, au mereu medicamentele cautate pe stoc.

O afacere cu o farmacie este o idee foarte buna in prezent, asta desi piata este deja plina de astfel de afaceri. Lanturile de farmacii sunt cele mai puternice tipuri de afaceri, dar si farmaciile independente se pot dovedi afaceri de succes daca stii cum sa le pui pe picioare si ai un plan de afaceri excelent pentru ele…

Planul pentru afaceri pentru o farmacie nu e cu mult diferit de planul de afaceri pentru orice afacere moderna. Sunt insa cateva diferente ce tin de continut si de modul de raportare la realitatea pe care o ai in piata. Ce fel se redacteaza si ce sectiuni va cuprinde? Vei afla in randurile ce urmeaza.

Misiunea. Este o sectiune foarte importanta a planului de afaceri pentru o farmacie. Aici vorbesti despre cum anume vei ajuta pacientii care vin la tine in afara eliberarii medicamentelor in baza unor retete. Cum vei ajuta comunitatea si vei ajuta pacientii care iti calca pragul? Ce vrei sa obtii pana la urma cu farmacia deschisa? Sunt intrebari ale caror raspunsuri se vor regasi in aceasta sectiune. Nu detalia prea mult, incearca sa oferi doar ce e important pentru ca vei avea unde detalia in sectiunile urmatoare.

Sumarul executiv. Ca sa atragi investitori si sa le dai suficiente motive sa te ajute cu bani, sa fie alaturi de tine, va trebui sa ii convingi de la inceputul planului de afaceri. In sumarul executiv vei avea punctele principale ale planului de afaceri, tot ce e esential si trebuie sa stie investitorii care se uita pe plan. Poti sa gandesti si un cuprins pentru aceasta sectiune pentru a se putea parcurge mai usor intregul plan de afaceri. Cum ii spune si numele, sumarul executiv trebuie sa fie succint, clar, sa prezinte doar informatiile importante si care sunt relevante pentru investitori.

Structura organizationala a afacerii, farmaciei tale. Aici vei vorbi despre proprietarii afacerii, daca esti doar tu singur, daca ai parteneri si care sunt ei, ce functii vor avea. E important sa denumesti si sa arati toti partenerii, sa nu ascunzi, uiti informatii relevante pentru aceasta sectiune. Cu cat ai structura organizationala mai detaliata, cu atat mai bine pentru tine si pentru investitorii care vor vrea sa vada cine se afla in spatele afacerii.

Planuri financiare si proiectii. Poti fi ajutat sa realizezi aceasta sectiune foarte importanta din planul de afaceri pentru farmacie de catre un consultant financiar, un contabil cu experienta, un economist. Vei discuta despre costuri, despre investitiile initiale in proprietati, daca vei cumpara o cladire, un spatiu, despre detalii financiare, despre proiectiile banilor pe care ii vei incasa si folosi pentru anumite cheltuieli. Costurile cu tehnologia, automatizarile, cu sistemele farmaceutice, costurile cu inventarul initial sau costurile cu decorul, designul interior si exterior pentru spatii, costurile cu angajatii, cu managementul, iata alte costuri despre care vei aminti in aceasta sectiune.

Analiza demografica. Cine vor fi clientii tai, care sunt caracteristicile demografice ale zonei in care va fi amplasata farmacia. Iata doar doua intrebari la care va trebui sa gasesti raspuns si sa il incluzi in sectiunea dedicata analizei demografice. Vorbesti despre varsta, venituri, gen, preferinte pentru anumite lanturi farmaceutice, daca exista la nivelul celor care vor face parte din publicul tinta.

Analiza competitiei. Identificarea competitiei, utilizarea unei analize SWOT, puncte tari, puncte slabe, amenintari, oportunitati. E foarte important sa intelegi competitia pentru a putea avea o afacere de succes si sa oferi o analiza detaliata a acesteia, punand accentul pe ce poti face tu si afacerea ta ca sa ai cele mai bune rezultate, peste cele ale competitiei.

Avantajele afacerii tale fata de celelalte afaceri asemanatoare. Ce poate oferi farmacia ta clientilor si celelalte farmacii nu au? Servicii, produse, poate programe speciale de fidelitate, reduceri, medicamente ce se gasesc mai greu. Discuti aici despre existenta unui numar suficient de clienti, de medici care sa prescrie retete ce vor trebui onorate, despre comunitate, despre problemele ei.

Oferte planificate. Vei oferi produse si servicii speciale, destinate anumitor tipuri de boli, medicamente speciale? Cu cat ai mai multe oferte bune si speciale pentru pacienti din toate categoriile, cu atat vei avea si mai multi clienti si o cifra de afaceri mai buna.

Planul pentru inscrierea in trendurile farmaceutice actuale. Trebuie sa intelegi foarte bine unde te pozitionezi, cum e industria farmaceutica, ce poti face in viitor. E important sa te gandesti la pacienti, la medicamentele pe care le vei vinde, cum le vei vinde, ce vei aduce pe stoc in asa fel incat sa ii ajuti cu adevarat. Discuta despre toate aceste lucruri si vei avea cu siguranta un plan de afaceri excelent.

Inventarul vanzarii cu amanuntul. Ce vei vinde pe langa medicamente? Cu ajutorul datelor colectate deja despre potentialii clienti poti sa ai o oferta bogata si variata de produse care nu se incriu in categoria medicamente si care vor fi utile oricand.

Planul de marketing. De foarte multe ori nu prea dam importanta marketingului in planurile de afaceri pentru farmaciile independente. E esential sa oferi servicii clienti mai bune decat cele ale competitiei ca sa ai clienti care revin la tine in farmacie. Ai grija sa prezinti si sa ai un plan de marketing cu un buget considerabil pentru a anunta prezenta pe piata si a promova afacerea cat mai bine. Gandeste campanii de marketing si vorbeste despre ele in aceasta sectiune.

Planul de urgenta. Pare ciudat sa ai asa ceva in planul de afaceri, dar e bine sa fii pregatit pentru orice. Vorbeste cu un avocat, cu un consultant financiar ca sa nu te ia nicio situatie pe nepregatite si sa stii ce ai de facut oricand. Doar asa vei avea o afacere de succes chiar si cand alte afaceri asemanatoare vor ajunge in pragul falimentului din cauza problemelor grave ivite, pentru care nu exista niciun plan.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.