30 septembrie, 2022

Cum sa eviti o situatie de criza in afaceri?

Situatiile de criza in afaceri pot fi prevenite foarte simplu prin planificare.

Situatiile de criza si urmarile lor sunt cele mai periculoase pentru o afacere aflata la inceput de drum sau una cu ani buni in spate. Criza apare atunci cand exista o problema de comunicare in interiorul companiei, intre companie si public, presa sau cand apare o situatie generata din senin care are urmari dezastruoase pentru imaginea firmei respective. Prevenirea situatiei de criza este posibila doar daca exista un plan bine definit si gandit dinainte de aparitia sa.

Niciun patron de afacere nu isi doreste sa ajunga in situatii de criza. Si cu toate astea se intampla adesea sa avem o criza interna care sa duca la probleme de imagine si de comunicare. Crizele in afaceri pot avea urmari extrem de grave daca nu sunt gestionate corect. Prevenirea lor e esentiala daca vrei sa ai afacerea pe linia de plutire in orice fel de context. Ce ai de facut ca sa previi crizele in afaceri?

Anticipeaza mereu si pregateste un plan. Incearca sa ai planuri de actiune in caz de criza in afaceri, sa te gandesti ce s-ar putea intampla, ce riscuri exista, sa faci scenarii si sa creionezi cum vei actiona cand apare situatia de criza. Pregateste un management al crizei, o echipa de comunicare pregatita sa te salveze din orice fel de situatie, detaliaza cat poti de mult toti pasii pe care ii vei avea de facut daca te vei confrunta cu o criza in viitorul apropiat. Controleaza mesajul cat mai bine si fii pregatit sa il livrezi in forma care o doresti imediat ce a aparut criza si este si una publica, de care publicul tau tinta afla rapid.

Raspunde prompt si coerent. Nu astepta sa treaca timp pana vezi efectele crizei in afaceri. Raspunde imediat ce ai vazut ca sunt probleme, pregateste un discurs, discuta cu PR-ul, cu echipa de manangement al crizei. Construieste si consolideaza increderea, vezi ce nu a functionat si repara imediat totul printr-o comunicare foarte buna. Nu paraliza in fata crizei, raspunde imediat jurnalistilor, presei, celor care se intereseaza de situatia afacerii tale, ofera informatii relevante si corecte, concrete. Comunica mesajele tale pe toate canalele posibile, evita atitudinea „no comment” si incearca sa ai de fiecare data o abordare profesionista a situatie de criza in care te afli, sa dai dovada de stapanire si de siguranta pe tot ceea ce afirmi si faci.

Nu spune mai mult decat stii. Nu incerca sa arunci cu informatii in presa care nu prea au acoperire. Nu specula nimic, analizeaza cu atentie si spune doar ce se intampla, s-a intamplat si atat. Nu divulga nimic legat de situatia din interiorul companiei pe care doar tu si angajatii o stiti, incearca sa ai mereu cele mai bune abordari si sa vii cu mesaje care rezolva pe loc orice fel de probleme aparute in privinta comunicarii. Prefera sa comunici putin si clar, ceva de interes, ceva important, decat sa comunici mult si prost si sa faci mai mult rau companiei aflata deja intr-o situatie delicata.

Spune adevarul in orice fel de imprejurare, situatie. Chiar daca nu pare cel mai bun moment sa spui adevarul, care s-ar putea sa fie in defavoarea ta, mai bine il spui acum decat sa regreti mai tarziu. Daca minti vei fi prins cu siguranta si vei distruge si mai tare increderea in companie, daca incerci sa musamalizezi situatia de fapt nu vei face decat sa prelungesti criza si sa dai nastere la speculatii si informatii gresit intelese aparute peste tot. Adevarul te va salva mereu si trebuie sa primeze de fiecare data cand te afli intr-o situatie de criza in care nu mai stii ce sa faci si ce sa mai spui ca sa scapi.

Accepta responsabilitatea. Recunoaste ca ai gresit, ca ai probleme, ca ai facut un lucru pe care il regreti. Cu cat accepti mai repede public ce s-a intamplat, cu atat iesi mai repede din criza. Nu incerca sa pasezi raspunderea si responsaibilitatea, fii mereu sincer si spune tot ce a condus la situatia pe care toata lumea o stie deja. Accepta ca ai gresit, e omeneste sa gresesti, important este sa o recunosti public clar si raspicat si sa vii si cu argumente, cu planuri de revenire la normal.

Opreste zvonurile si explica tot ce s-a intamplat pe intelesul tuturor. Zvonurile si informatii gresite aparute peste tot cat tu refuzi sa comunici pana gasesti discursul potrivit sunt cele mai mari pericole pe care le poti infrunta in timpul unei situatii de criza. Anuleaza orice zvon cu explicatii clare, cu iesiri dese ale oamenilor din PR, explica absolut tot cat mai clar si mai simplu ca sa inteleaga si presa si toti cei care ar avea de suferit de pe urma problemelor tale. Nu da nastere la zvonuri, comunica mereu, nu sta inchis in interiorul companiei si incerca sa astepti o rezolvare de la sine. Lumea si presa nu uita si va vrea sa stie si mai multe, vor aparea stiri false si zvonuri si imaginea companiei tale va fi grav afectata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.