Cum sa faci fata competitie cand ai un startup?
In cele mai multe cazuri, daca ai un startup, nu te gandesti prea mult la piata si nu ai timp sa intelegi piata pe care ai intrat deja. Din momentul in care ai lansat afacerea si lucrurile merg in directia dorita incepi sa iti faci griji permanent in legatura cu tot ce tine de competitia directa. E un comportament care nu iti va aduce nimic bun si vei pierde eventual timp si bani in vreme ce competitia va deveni mai puternica. Dar cum vei putea face fata competitiei si nevoii permanente de a sti ce se intampla in “curtea” ei?
Pentru orice afacere competitia este un rau necesar. Daca nu ai competitie nu ai cum sa evoluezi, nu iti vei dori sa fii mai bun. Competitia iti poate aduce la inceput multe probleme, dar vei reusi sa vii cu idei inovatoare si sa progresezi, sa ai o afacere de succes in cel mai scurt timp.
Cand ai insa prea multi competitiori pe nista in care activezi este bine sa stii cum sa le faci fata inca de la lansarea afacerii tip startup.
Nu lansa afacerea pana nu ai realizat o cercetare de piata. Inainte sa lansezi o afacere tip startup e obligatoriu sa studiezi piata pe care vei activa. Un startup este despre oportunitate si pentru a identifica oportunitatile trebuie sa te indrepti prima data spre cercetarea de piata. Doar justificarea nevoii de a avea o afacere si discutiile cu potentiali clienti nu te vor ajuta prea mult. E recomandat sa intelegi competitia, sa vezi cine este, daca e vorba de un startup sau mai multe, de companii mari, sa stii de cand sunt pe piata, cum se descurca, daca au succes, daca nu au, de ce nu au.
Intelegerea competitiei e deosebit de importanta pentru ca oportunitatile s-ar putea sa nu existe. Clientii ar putea sa isi doreasca un produs, dar competitia s-ar putea sa ofere clientilor produse care sunt deja bune si cautate. Succesul lansarii unei afaceri tine pana la urma de toti acesti pasi si de cercetarea de piata care precede lansarea afacerii tale.
Atentie la mirajul lipsei competitorilor. Daca afirmi de la inceput ca nu ai competitie si ca afacerea ta e prima care ofera x produs e un pas gresit care te va costa destul de mult. Prin definitie toate ideile bune sunt competitive, pe toate pietele exista competitie. Nu ai competitie, nu ai oportunitati. Nu exista o cerere din partea clientilor, competitia e mica sau e mult prea slaba, dar exista. Investitorii iti vor spune, probabil, cel mai bine cine e competitia ta.
Asadar nu afirma inainte sa lansezi afacerea ca nu ai competitie. Asta iti va aduce o problema de incredere si mai putini investitori interesati de afacerea ta.
Cunoaste-ti concurenta din trecut sau din viitor. Orice investitor se va gandi la oportunitati din prezent, dar si din viitor, din trecut pe care poate le-ai ratat, le vei rata. De aceea e bine sa te interesezi si de competitia din trecut si despre viitoarea competitie. Din toate greselile competitiei din trecut, care nu mai exista poate, ai ce invata, competitia din viitor, pe care doar o anticipezi, te va ajuta sa fii mai bun si sa te pregatesti mai bine ca sa ai ce oferi clientilor tai. Poti face si o analiza detaliata a concurentei din trecut pentru a vedea ce a mers bine si ce nu, mai ales ca vrei sa nu repeti greselile ei si sa fii mereu cu un pas in fata competitiei din prezent.
Descopera diferenta care te ajuta sa fii competitiv pe piata. Diferentierea e diferita in functie de fiecare afacere. In general e vorba despre produse si servicii, despre caracteristici speciale, avantaje in privinta vanzarilor. Vii cu produse noi, diferite de ale competitiei, oferi experiente noi, intelegi bine ce isi doresc clientii si le oferi mereu tot ce si-ar putea dori de la tine, fara niciun compromis. Nu o vei gasi de la inceput, dar e bine sa stai alaturi de echipa ta si sa o conturezi cat mai bine ca sa fii mereu competitiv pe o piata foarte complicata.
Vezi ce face competitia, dar ignora „zgomotul de fond”. Multi patroni de firme noi se preocupa prea mult de competitie si stau cu ochii pe ea zi de zi. Conteaza ce faci tu, nu competitia, si cum reusesti sa iti multumesti clientii. Poti controla doar afacerea ta si atat. Trebuie sa te concentrezi sa creezi produse si servicii de calitate, adaptate si personalizate in functie de cerintele clientilor. In loc sa stai zi de zi cu ochii pe competitie aloca cateva ore pe luna cand analizezi produsele competitiei si miscarile pe care le-a mai facut si vii cu solutii pentru a fi mereu peste competitie si a ramane competitiv si relevant pe piata.
Accepta si intra in jocul „schimbului de idei”. De foarte multe ori te vei afla in situatia in are vei suspecta competitia ca ti-a furat ideea si ca poate va reusi sa o implementeze mai bine de fiecare data cand mai lanseaza ceva nou. Astazi foarte multe afaceri copiaza idei, dar le imbunatatesc si le fac unice. In loc sa te tot plangi ca ideile iti sunt copiate mai bine accepti realitatea si te concentrezi pe afacerea ta. Si tu poti lua idei de la competitie si poti beneficia de pe urma lor. Asa cum si ei copiaza ideile tale, si tu copiezi la un moment dat ideile lor, celor din competitia directa.
Dezvolta o relatie cat mai sincera cu toti competitorii tai. Nu iti vei dezvalui secretele competitiei directe, dar o relatie normala cu ei de prietenie va fi utila pentru afacerea ta. Poti sa afli rapid perspectiva lor, fara sa dezvalui insa foarte multe despre afacerea ta de succes. Nu stii ce iti rezerva viitorul, asa ca e bine sa ai si competitia alaturi de tine. Poate vei decide sa va uniti fortele si sa lucrati impreuna la anumite proiecte in viitor, asa ca relatia voastra buna va ajuta imens sa se implineasca acest vis. Pietele unde ai si oportunitati majore tind sa consolideze, asa ca investitia intr-o relatie de durata cu a ta concurenta este cea mai buna miscare pe care o poti face.