Cum sa faci un rebranding eficient pentru afacerea ta?
Rebrandingul este o operatiune necesara, pe care o vei repeta la o anumita perioada de timp indiferent de marimea afacerii tale. In urma unui rebranding se schimba tot, logo, culori, font, slogan poate, viziune, valori etc. Daca o companie trece printr-o schimbare rebrandingul e urmatorul pas ca sa pastrezi o coerenta a mesajelor transmise si a imaginii tale in ochii publicului tinta. A face un rebranding cu efectele dorite asupra vanzarilor sau asupra produselor promovate nu e usor si implica mai multe etape despre care vei afla daca vei parcurge articolul de mai jos.
Rebrandingul poate avea mai multe variante. De exemplu, poti face un “brand refresh”, adica vei schimba niste detalii minore la brand, modernizezi logo, schimbi putini nuantele, poate culorile predominante din aparitiile publicitare. Apoi poti face un rebranding partial, schimbi unele elemente complet, pe altele nu le schimbi, vii cu logo nou cu elemente, tematica si culori inspirate din vechiul logo.
Un rebranding ajunge sa coste destul de mult, ai costuri materiale, dar si costuri umane, resurse umane implicate. Si risti cand faci rebranding pentru ca nu ai de unde sti daca noul brand va reusi sa faca fata mai bine decat vechiul brand, daca va fi primit la fel de bine. Vei lua in calcul un rebranding doar cand te afli intr-un moment potrivit si cand nu iti asumi niste riscuri fara rost.
Cand e cel mai bun moment sa te apuci de rebranding?
- Schimbi serviciile si produsele, vii cu ele pe o piata noua-e o idee buna sa faci un rebranding cand ai ajuns pe o nisa noua, pe o piata noua, ca sa atragi atentia asupra ta si asupra produselor si serviciilor tale;
- Cand modifici preturile-daca ai avut preturi mari pentru produse si servicii si vrei sa practici preturi mai mici e de dorit sa ai rebranding facut pentru a avea o tranzitie cat mai usoara si a nu lasa impresia de scadere a calitatii, ca sa nu pierzi increderea clientilor tai in brand;
- Cand modifici ingrediente, materiale ale produselor, servicii cu totul sau partial-e important sa gandesti o strategie de rebranding coerenta daca vrei sa ai succes cu noile modificari pe care le faci si sa primesti si reactiile la care te astepti de la publicul tau;
- Cand iti maresti audienta sau cand vrei sa te orientezi doar spre o anumita parte a sa-daca schimbi zona de distributie, de exemplu, daca te axezi pe alt tip de public tinta, atunci ai nevoie neaparat de rebranding;
- Cand vrei sa te distantezi de o reputatie nu tocmai buna-daca publicul tinta a inceput deja sa asocieze brandul cu un aspect negativ din trecut, cu o problema pe care ai avut-o e bine sa faci rebranding cat mai repede;
- Cand nu reusesti sa te desprinzi de competitie, sa ii faci fata-daca si competitia a targetat aceeasi audienta, acelasi public tinta se cere un rebranding urgent;
- Cand s-a schimbat structura companiei, afacerii tale-daca se mai schimba si personalitatea brandului, politica si viziunea brandului un rebranding poate sa aduca ujn mesaj clar ca e vorba de evolutie si de inovatie uneori la nivel de companie.
Etapele rebrandingului unei afaceri:
- Alege o echipa care sa se ocupe de rebranding-din echipa vor face parte specialisti marketing, PR, copywriteri, designeri. Ai doua variante aici: alegi oameni din afacere, companie, sau externalizezi serviciile de rebranding pentru a avea si o perspectiva fresh asupra afacerii. E alegerea ta, dar tine cont si de costuri si de eficienta rebrandingului. Daca vrei sa terminin mai rapid si sa te ocupi de ce e important pentru afacerea ta apeleaza la externalizarea procesului de rebranding ca sa ai la dispozitie resurse mai multe si idei fresh pentru un rebranding de calitate;
- Evalueaza ce functioneaza si ce nu functioneaza-vezi ce probleme sunt, fa un audit detaliat al strategiei de branding. Verifici vanzarile, datele de la departamentul de marketing, datele on-line, trafic, ce se intampla pe social media, ce performante au avut campaniile tale de marketing, vezi pe ce canale s-a diseminat mai bine mesajul tau;
- Testeaza publicurile tinta-colecteaza cat mai multe date si un input obiectiv de la publicul tinta, de la clienti si potentiali clienti. Discuta direct cu publicul tau, asculta si ia masurile necesare pentru un proces de rebranding cat mai simplu. Daca nu ai inca un public tinta bine conturat vezi care este, identifica-l si incearca sa il creionezi cat mai bine, apoi incepe sa cauti feedback si sa il analizezi cu mare atentie;
- Analizeaza competitia-iti vei adapta strategia de rebranding in functie de ce face sau a facut competitia. Vezi ce a facut bine si ce nu a facut bine in cazul strategiei de branding, vezi ce efecte au avut deciziile competitiei, ce a urmat dupa ele, ce reactie a avut publicul tinta. Asa nu vei face si tu aceleasi greseli si vei avea o strategie de rebranding coerenta si eficienta mereu;
- Regandeste personalitatea brandului si valorile esentiale ale acestuia-te gandesti la ce fel de brand ai nevoie, ce se asteapta clientii si ce poate sa concureze direct cu rivalii de pe aceeasi nisa. Te vei gandi la modelul de business, la publicul tinta, la bugetul de marketing, la resursele pentru branding, la valori, obiective. Ajuta mult sa te gandesti la brandul tau ca la o persoana si sa incerci sa il descrii diferit de cum ai facut-o pana acum, cu adjective diferite care se vor transforma si in valori si poate in viziunea noului brand. De acolo construiesti noua poveste a brandului, schimbi si misiunea, viziunea brandului;
- Refa elementele problematice si stabileste o noua directie pentru brandul tau-gaseste si realizeaza un nou logo, gaseste parteneri, influenceri care sa te ajute cu rebrandingul. Revino la punctele anterioare si articuleaza cat mai bine orice fel de afirmatii vei face in aceasta etapa. Noua directie trebuie sa fie in acord cu ceea ce isi doreste publicul si sa fie suficient de bine definita ca sa nu existe „deraieri” ulterioare;
- Nu neglija lansarea noului brand, dupa rebranding-lansarea dupa rebranding trebuie sa fie la fel ca lansarea originala, dar accentul va fi pus pe ideea de schimbare. Vino cu povestea rebrandingului inainte de lansare, incearca sa iti faci publicul tinta curios si sa ii oferi si ceva din culisele rebrandingului. Vei avea un brand mai apropiat de publicul tinta, o incredere mai mare in brandul tau. Relansarea brandului si modul in care o vei gandi va depinde strict de publicul tinta si de asteptarile lui, de ce isi doreste sa vada si sa auda.