Cum sa identifici corect misiunea, valorile si viziunea companiei tale?
A avea o afacere si a o mentine pe linia de plutire pe termen lung este o calatorie foarte complicata pe care o pornesti, dar nu stii unde vei ajunge niciodata. Primul pas spre succesul afacerii este identificarea si intelegerea misiunii, viziunii si valorilor afacerii. Ele vor deveni ghidul businessului, determinand ce se incadreaza in niste limite normale si ce nu se incadreaza in aceste limite. Aceste instrumente simple, dar puternice te ajuta sa iti pastrezi directia in business, te inspira si construiesc o afacere care se aliniaza perfect cu visurile si valorile personale.
Misiunea afacerii tale este doar despre scopul acesteia. Compania poate fi o nava care navigheaza prin marea de oportunitati. Misiunea este un fel de Steaua Nordului, ghideaza nava si ii ofera directia de mers si scopul. Asadar, misiunea unui business este o declaratie, o afirmatie a scopului, scurta, clara, in care explici de ce exista afacerea si ce vrei sa obtii. Este de altfel baza aventurii tale in business.
Un exemplu de misiune a unui business te va lamuri mult mai bine: „Sa oferim alimente, ingrediente pe care ti le permiti si care sunt pline de nutrienti de calitate, promovand in acelasi timp sanatatea si starea de bine a tuturor clientilor nostri”. Dupa cum vezi misiunea unei afaceri reflecta problemele pe care le ai de rezolvat si pasiunea ta, la ce te pricepi cel mai bine. Zi de zi va fi sursa de inspiratie pentru tine si echipa ta in timp ce lucrezi pentru a atinge obiectivele fixate.
Spre deosebire de misiunea afacerii, viziunea unui business se rezuma la destinatia finala, unde ti-ai propus sa ajungi. Descrii pe scurt ce ti-ai propus sa fii in viitor, cum sa fie afacerea ta in viitor. Fie te concentrezi pe tipul de lume pe care vrei sa o creezi, fie te concentrezi pe tipul de organizatie, afacere din viitor. Viziunea trebuie sa inspire, sa fie clara si la obiect, motivationala pentru echipa ta. Daca viziunea afacerii vorbeste despre ce faci, viziunea se refera la motivul pentru care faci si finalul muncii tale de ani, in viitor.
Un exemplu edificator al unei viziuni asa cum e ea prezentata pe site-ul unei companii: „Sa devenim liderii in solutii d eenergie sustenabila in regiunea noastra, sustinand un viitor mai verde si mai sustenabil pentru generatiile ce vor urma”. Viziunea stabileste clar directiile de parcurs pe termen lung pentru afacere, te ajuta sa te concentrezi pe imaginea de ansamblu a afacerii si reaminteste mereu motivul pentru care ai inceput afacerea.
Viziunea fixata si inteleasa corect ajuta la dezvoltarea si la cresterea afacerii, intern si extern. O viziune bine articulata si puternica ajuga echipa sa se concentreze pe ceea ce conteaza pentru companie, dar invita si la inovatie mai mereu. Stii ce inseamna succesul pentru companie si te poti raporta mai bine la el.
Si am ajuns si la valorile unui business, care nu sunt altceva decat niste principii de ghidare in afaceri. Revenind la analogia cu nava, valorile sunt regulile care te ajuta sa navighezi corect si fara probleme pe apa. Sunt niste principii clare ce ghideaza comportamente, decizii, actiuni, definesc cultura afacerii si ceea ce sustii. Practic valorile unei afaceri explica foarte simplu cine esti in timp ce faci ceea ce faci.
Cateva exemple de valori ale unor afaceri: integritate, inovatie, centrare pe clienti, munca in echipa si colaborare permanenta. Valorile reflecta, pana la urma, credinte personale, dar si ce iti doresti sa reprezinte afacerea ta. Ajuta mult la luarea unor decizii rapide si la construirea increderii in companie, incredere venita din partea clientilor, angajatilor, partenerilor.
Misiunea si viziunea sunt deosebit de importante si trebuie sa completeze valorile, toate trei conceptele sa formeze un tot indestructibil. Cele mai importante companii din lume au gasit deja formula perfecta pentru misiune si viziune. Iata cele mai bune doua exemple:
- Tesla-Misiunea: Accelerarea tranzitiei spre energia sustenabila; Viziunea: Crearea unei companii producatoare de autovehicule convingatoare pentru secolul 21 asigurand tranzitia catre autovehicule electrice la nivel global;
- Amazon-Misiunea: Ne straduim sa oferim clientilor nostri cele mai mici preturi posibile, cea mai buna selectie disponibila si cea mai mare comoditate; Viziunea: Sa fim compania cea mai centrata pe clienti de pe Pamant, unde clientii sa gaseasca si sa descopere orice ar vrea sa cumpere on-line.
Cel mai important pas pana la punerea in practica si redactarea misiunii, viziunii si valorilor afacerii tale este identificarea lor corecta. Ce ai de facut pentru a nu gresi in acest proces complex?
- Misiunea-defineste mai intai scopul sau motivul existentei sale, fii informativ, cat mai scurt, concentreaza-te ce e important pentru afacere. Creioneaza o misiune care iti va ghida operatiunile de zi cu zi, care comunica solutii de baza catre actionari si care motiveaza angajatii;
- Viziunea-e important sa descrii cat mai detaliat, dar cat mai la obiect aspiratiile viitoare, ce vrei sa obtii cu afacerea ta. Incearca sa ai viziune inspirationala, motivationala, sa oferi directii clare. Ce probleme vrei sa rezolvi, unde te indrepti, ce faci ca sa ajungi acolo, creioneaza un ghid pentru actiuni prezente si viitoare;
- Valorile-idei filosofice sau principii, pe toate le vei avea aici, iei decizii mai usor si iti armonizezi comportamentele tale si pe cele ale angajatilor cu tot ce tine de cultura companie. Determina valori unice pentru companie care pot sa modeleze cultura si sa stabileasca standarde de conduita. Cauta sa raspunzi la intrebari precum ce se afla la baza a ceea ce faci si la baza a ceea ce esti, ce ii determina pe clienti sa aleaga afacerea ta. Incearca sa te asiguri ca valorile sunt puse in practica, impartasite, luate in seama atat la nivel de lideri, cat si la nivel de angajati.
Nu uita de alinierea misiunii, viziunii si valorilor afacerii tale, toate trebuie sa inspire si sa ghideze angajatii, actionarii, clientii. La anumite perioade trebuie sa revezi cele trei concepte si afirmatii pentru a ramane relevant si a avea acelasi impact ca la inceput.
Comunicarea este viata, comunica cat mai bine misiunea, valorile, viziunea, clar, coerent si consistent catre actionari, parteneri. Toate vor face parte din cultura companiei, branding, procesul de luare a deciziilor mai ales in situatiile mai complicate. Planificarea strategica pentru operatiunile de zi cu zi se va baza pe toate trei intotdeauna.