Cum sa iti construiesti si sa ai grija de imaginea publica a afacerii tale?
O avea o imagine publica pozitiva, impecabila este un aspect important pentru orice fel de afacere. Indiferent ca vrei sa pui bazele unei noi companii sau ca iti doresti sa ajungi la un public mai numeros, imaginea publica a afacerii tale te va ajuta daca stii cum sa o gestionezi in mod corect. Ce poti face pentru a imbunatati imaginea publica a businessului tau si de cine depinde aceasta?
Imaginea publica a afacerii este rezultatul unor factori si interactiuni, inclusiv actiunile companiei, strategii de comunicare, perceptia la nivelul unei comunitati mai mari. Definirea reputatiei, longevitatea afacerii si reputatia companiei, toate depind de imaginea publica. Cultivarea si managementul imaginii publice a afacerii presupune un efort ce necesita un angajament fata de valorile companiei si o intelegere foarte buna a unor factori diferiti ce influenteaza reputatia in ochii publicului tinta.
Ce factori pot influenta imaginea publica a unei companii si unde trebuie sa intervii?
Identitatea vizuala, mai importanta decat crezi. Un aspect important al imaginii publice este identitatea vizuala. Aici discutam despre logo, culori, elemente de design folosite in produse si materiale de marketing, absolut orice din sfera vizualului care are legatura cu businessul tau. Va fi nevoie de o identitate vizuala atragatoare, consistenta, coerenta, pentru a avea o imagine publica puternica si usor de recunoscut oriunde apare. Colaborarea cu echipe de specialisti in branding si imagine publica, PR ar fi de dorit daca vrei sa ai succes si sa gestionezi mai usor imaginea publica a afacerii tale.
Misiune si valori. Desi, de multe ori, treci peste ele si crezi ca trebuie sa fie acolo, undeva, pe site, pentru ca „asa trebuie”, misiunea si valorile pot contribui la o imagine publica pozitiva daca sunt definite si creionate corect. Prin misiune si valori definesti scopul tau, principiile companiei tale. E foarte important sa iti aliniezi actiunile cu valorile, cu misiunea, sa construiesti reputatia companiei tale pentru autenticitate si integritate pentru o imagine publica impecabila.
Calitatea produselor si serviciilor oferite. Parte din imaginea publica este si calitatea si fiabilitatea produselor, serviciilor. Daca vei avea mereu promisiuni coerente, constante, si vei oferi ce promiti, calitate, eficienta, daca vei depasi asteptarile clientilor vei avea o reputatie mai buna in timp si iti vei putea construi o imagine publica perfecta fara prea mare efort. In spatele calitatii produselor si serviciilor se ascunde mereu efortul tau sustinut, ideile si implicarea echipei tale, munca de ani sau luni bune la produse, servicii prezentate publicului.
Experienta clientilor. Modul in care afacerea ta respecta clientii si modul in care ii trateaza la fiecare interactiune va influenta imaginea publica. Serviciile clienti exceptionale, raspunsul la plangeri si intrebari, nelamuriri, concentrarea pe satisfactia clientilor inainte de orice, toate vor imbunatati perceptia publica a companiei si imaginea publica. Investitia in servicii si tehnologii care vor imbunatati experienta clientilor, in training pentru oamenii din subordine ce se implica in relatia cu potentialii clienti sau cu un numar mare de clienti care exista deja va fi cruciala pentru o imagine publica aproape de perfectiune mereu.
CSR. Responsabilitatea sociala corporatista are un impact major asupra imaginii publice a unei afaceri. Implicarea in probleme de mediu, sociale, sustinerea de initiative publice, implicarea la nivelul comunitatii si identificarea problemelor ei, rezolvarea ei nu vor face decat sa ajute imaginea publica sa fie si mai buna si mai bine conturata in ochii clientilor si publicului, colaboratorilor.
PR si Marketing. Strategiile de comunicare eficiente, promovarea pe social media facuta cu cap pot ajuta foarte mult la modul in care e perceputa afacerea, la imaginea publica. Mesajele clare, coerente, consistente vor crea o imagine publica impecabila, deci mare grija la modul in care se comunica orice legat de companie, de business.
Managementul reputatiei in on-line. Prezenta on-line, raspunsul la review-urile, parerile din on-line, feedbackul sincer oferit mereu la timp ar putea fi elemente cheie pentru imaginea publica a afacerii care nu mai are nevoie de niciun „retus”. Perceptia publicului si clientilor va fi influentata in mod decisiv de gestionarea parerilor negative, de crearea unei reputatii on-line care e bazata pe ce faci acolo si nu pe promisiuni.
Relatia cu angajatii companiei. Modul in care iti tratezi angajatii poate afecta indirect imaginea publica a afacerii tale. Angajatii multumiti si dispusi sa se implice in munca pe care o fac, care merg la job de placere sunt ambasadori ai brandului tau si vor sustine o imagine publica excelenta ori de cate ori apar interactiuni cu alti oameni, alti angajati din alte companii, clienti etc.
Managementul crizelor. Modul in care reusesti sa gestionezi crizele de imagine, de brand, retururi de produse, rechemari in fabrica, brese etice, problemele de PR va avea impact enorm asupra imaginii publice a afacerii tale. O gestionare transparenta si responsabila a crizelor de imagine si de brand poate atenua din daune si ar putea preveni crize si mai mari care vor distruge imaginea publica.
Peisajul competitiv din jurul afacerii tale. Imaginea publica a unei afaceri este influentata si de comparatiile cu o competitie directa sau indirecta. O imagine puternica te va ajuta sa atragi noi clienti, in vreme ce una slaba, cu probleme nu va face decat sa iti scada cota de piata si vizibilitatea pe piata, in on-line. Incearca sa vezi mereu ce face competitia si cum de reuseste sa fie inaintea ta sau pe picior de egalitate cu tine si implementeaza tehnici si tactici care vor contribui la o imagine publica fara cusur pe viitor.
Pozitionarea pe piata. Pozitionarea pe piata a afacerii tale, indiferent ca esti lider in inovatie, ca oferi plus valoare sau ai un brand delux, va contribui si ea din plin la imaginea publica. Consistenta si coerenta in livrarea celor promise este importanta in cazul pozitionarii excelente pe piata. In momentul in care nu livrezi si nu te tii de cuvant vei pierde imediat la capitolul pozitionare pe piata si, implicit, la imaginea publica.
Cum poti avea grija mai usor de imaginea publica a oricarui business?
- Incepe cu un plan de business coerent si cu strategii de vanzari impecabile;
- Realizeaza un site intuitiv si accesibil pentru toate categoriile de clienti, care comunica exact ceea ce ofera afacerea ta, cu mesaje cat mai bine construite pentru publicul tau;
- Defineste o echipa ce se va ocupa de relatiile publice si de imaginea publica;
- Stabileste, defineste si mentine o prezenta pe retele de socializare permanenta si coerenta;
- Ofera un mediu se lucru placut si perfect pentru angajati;
- Ofera promotii si incearca sa lasi o prima impresie excelenta;
- Mergi la targuri si conferinte si fa cunoscuta afacerea ta;
- Colaboreaza cu alte companii;
- Fa-ti povestea personala sau povestea afacerii cunoscuta in off-line si on-line;
- Trateaza clientii cum ai vrea tu sa fii tratat daca ai apela la o afacere asemanatoare cu a ta.