28 iunie, 2022

Cum sa iti imbunatatesti securitatea afacerii tale, indiferent de marimea ei?

Securitatea afacerii tale va fi mult mai buna daca iti iei toate masurile de precautie indiferent de businessul detinut.

Securitatea afacerii tale si a datelor stocate, cele ale afacerii si cele ale clientilor, ar trebui sa fie mereu pe primul plan. Un business ajunge sa aiba stocate o multime de date pe masura ce se dezvolta si isi mareste baza de clienti, de colaboratori. Imbunatatirea securitatii si mentinerea ei la cele mai inalte standarde este o prioritate pentru orice firma, indiferent de marimea ei. Si cu cat ai un nivel de securitate mai bun, cu atat vei putea oferi servicii si produse mai bune si vei avea clienti multumiti si dornici de colaborare.

De la bun inceput trebuie sa intelegi un lucru: securitatea datelor sensibile este obligatorie indiferent ca ai afacere mica sau o afacere mare, cu vechime pe piata. Nu conteaza ce volum de date ai, cu ce volum de date operezi zi de zi, securitatea lor este esentiala si poate sa te ajute sau sa te incurce foarte mult in relatia cu potentialii tai clienti.

Un client care vede ca nu investesti in securitatea datelor pe care le vei detine si nu ai sisteme de protectie sofisticate, bine puse la punct, va renunta la colaborare si va merge la alta firma care ii ofera siguranta pe care si-o doreste in privinta datelor transmise. Ce ai de facut ca sa nu ajungi in aceasta situatie?

Fa backup automat la absolut toate datele si fisierele. Sunt foarte multe softuri si modalitati de a face un backup complet la perioade de timp prestabilite. Nu stoca datele importante ale companiei intr-un singur loc, pe un singur dispozitiv. Foloseste un drive extern pentru backup, prefera sa stochezi copiile de siguranta in Cloud, pastreaza si o copie „hard” pe hartie a datelor si fisierelor importante pentru tine si clientii tai. Verifica periodic fisierele backup, schimba metodele de backup cu unele moderne, incearca sa aduci de fiecare data imbunatatiri serviciilor de backup. Nu neglija acest aspect al securizarii datelor companiei tale. El ar putea fi singurul si cel mai simplu mod de a putea recupera absolut toate datele pe care le-ai pierdut la un anumit moment.

Cripteaza totul. Un backup este bun, dar nu e suficient. Pe langa backup apeleaza la criptarea datelor de pe drive, dispozitive, cripteaza e-mail-uri care contin informatii importante. Criptarea poate fi facuta automat cu ajutorul serviciilor business speciale, poti investi oricand in softuri specializate si in solutii IT care te ajuta sa criptezi datele in asa fel incat nimeni sa nu le poata descifra daca vreodata ajung pe mana altor oameni rau intentionati. Prefera criptarea cat mai complexa si investeste mereu in solutii de criptare de ultima generatie.

Protejeaza reteaua locala, schimbul de date via retea cu un firewall puternic. Un firewall e un fel de filtru care nu permite atacurilor malitioase sa distruga datele companiei sau sa „citeasca” diverse date sensibile apartinand clientilor. Sunt destule solutii complexe firewall pe piata, asa ca e bine sa te documentezi sau sa discuti cu o firma specializata pentru a avea cele mai bune alegeri tot timpul. Poti seta mai multe tipuri de firewall si mai multe „straturi” de protectie pentru reteaua companiei in asa fel incat niciun atac extern sa nu ajunga sa iti afecteze activitatea si siguranta datelor.

Nu uita de solutiile antivirus. Orice fel de dispozitive conectate la Internet pot fi atacate oricand. Instaleaza solutii antivirus pe toate dispozitivele din companie care stocheaza date sensibile, importante si asa vei avea protectie 100% in fata virusilor, in fata atacurilor tip malware, spyware. Programeaza scanari automate ale sistemelor, ale retelei, deleaga responsabili pentru actualizarea si verificarea acestor solutii de securitate ca sa ai mereu o protectie completa si date in siguranta deplina indiferent de tipurile de atacuri care vor veni din afara companiei.

Alege parole puternice complexe pentru absolut orice fel de dispozitiv sau cont. Mai ales pe dispozitivele unde sunt stocate date sensibile e nevoie de parole complexe, pe care nu le poate ghici nimeni si nu le poate afla niciun soft oricat de complex. Le poti genera in programe speciale, poti sa folosesti dispozitive moderne care inlocuiesc parolele clasice, poti folosi logarile pe baza datelor biometrice unice. Schimba parolele la intervale regulate, verifica daca sunt sigure sau nu, daca nu ti-au fost deja sparte conturile si listate parolele si conturile pe Dark Web. Un pas important aici este implementarea autentificarii in doi pasi. Se primesc SMS-uri, link-uri pe e-mail, coduri pe e-mail pentru a cofirma identitatea dupa ce ai introdus user si parola la logare. Autentificarea in doi pasi ar trebui sa fie activata si pentru serviciile pe care le folosesti in companie.

E important sa ai un plan mereu in caz ca se intampla ceva. Discuta cu echipa de la IT, elaboreaza un plan de actiune daca apar probleme de securitate cibernetica. Asa vei sti ce ai de facut, cum vei rezolva rapid problemele aparute, cum va trebui sa reactionezi si ce sa nu faci odata ce ti-ai dat seama sau ai fost anuntat ca ai fost tinta unui atac care a avut si succes. Planul va fi aprobat de conducerea companiei si va fi actualizat pe masura ce apar tot mai multe amenintari reale de securitatea la adresa afacerii. Cu cat ai un plan mai complex si cu toate etapele de actiune bine conturate, cu atat vei putea sa reduci din pagubele pe care le-ai putea avea de pe urma atacurilor. Si cel mai important lucru: tot timpul datele sensibile sunt cele mai importante, datele clientilor, datele companiei tale. Ele vor sta in centrul planului de actiune in caz de atacuri cibernetice.

Colecteaza doar datele de care ai nevoie. Nu colecta prea multe date de la clienti. Nivelul de risc la care te supui depinde de volumul de date pe care il ai la dispozitie si il stochezi. Cu cat mai multe date colectate, cu atat un hacker va fi tentat mai mult sa iti faca rau si sa puna mana pe ele. Riscul se reduce simtitor daca vei colecta strict datele de care ai nevoie pentru a putea continua relatia cu ai tai clienti.

Evita tot ce e freeware. Prefera sa cumperi tot ce tine de software si sa investesti in softuri sigure si actualizate, pentru care ai suport permanent si care iti garanteaza siguranta on-line sau off-line. Programele freeware pot fi gratuite, te ajuta sa faci ceva economii, dar nu vei avea nici siguranta pe care o ofera unele platite si full, cu licenta, si te vei expune la niste riscuri foarte mari pe care cu greu le poti gestiona. Vorbeste cu specialisti IT si alege doar software de ultima generatie care functioneaza perfect, are toate functiile de care ai nevoie si renunta la tot ce pare prea bun si prea „gratuit” ca sa fie adevarat😊.

Nu incurca munca cu placerea. Nu folosi aceleasi dispozitive si la munca, si acasa. Nu stoca informatii legate de afacere pe dispozitive pe care le imparti cu familia, prietenii, la care are acces multa lume. Iarasi te expui la riscuri inutile si te poti trezi usor fara informatii sau cu informatii furate, alterate, cu date importante, sensibile distruse intr-o secunda. Investeste in dispozitive pe care le folosesti doar acasa si in dispozitive pe care le ai doar la birou, in sediul afacerii tale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.