Pietele europene cele mai bune pentru francize si francizare
O franciza este un tip de business care, odata ce reusesti sa intelegi cum functioneaza si sa ai curajul sa intri pe piata francizelor, iti va aduce profit si vei avea o cifra de afaceri pe care te vei baza in viitor. Ca sa ai succes cu francizarea sau cu intrarea in sectorul francizelor ai nevoie de o piata care sa permita dezvoltarea modelelor de business asociate francizelor. Europa ofera suficiente piete pentru francize si francizati, francizori, branduri importante de pe piata, piete care continua sa ofere un mediu perfect pentru francizare si pentru cele mai moderne tipuri de francize.
Cum arata o piata potrivita pentru francize si modele de business asociate francizelor? Pe o piata cu francize cererea trebuie sa fie constanta pentru produsele si serviciile oferite, fara a fi afectata de schimbarile sezoniere sau din economie. Concurenta ar trebui sa fie moderata, sa nu avem piata suprasaturata cu concurenta similara, sa existe oportunitati de crestere si de expansiune, demografie adecvata locala, in concordanta cu publicul tinta al francizelor, suportul local e important, la fel si resursele umane disponibile si potentialul de profitabilitate ridicat. Compatibilitatea cu modelul de afacere al francizei este pe lista de criterii de luat in seama cand alegi o piata pentru franciza, dar si compatibilitatea cu strategia de marketing.
Care ar fi pietele cele mai potrivite pentru francize din Europa?
In Marea Britanie industria francizelor este o adevarata institutie, toate brandurile importante din lume lupta pentru o bucatica din piata excelenta de acolo. Franciza ca model de business contribuie cu mai mult de 17.2 miliarde de lire la economia Marii Britanii, angajatii fiind peste 710.000, 93% din francizati avand profit si mai putin de un procent avand probleme comerciale. De altfel, piata francizelor din Marea Britanie evolueaza constant, e primitoare pentru oricare brand nou si e excelenta pentru tinerii antreprenori care vor sa isi construiasca o reputatie cu ajutorul unui francizor cu experienta. 18 procente din totalul francizatilor din tara au sub 30 de ani, jumatate sunt femei.
In Franta comunitatea din jurul francizelor este optimista si foarte mare. Cum pandemia COVID-19 a lovit puternic in afaceri, multi au incercat sa treaca de ea din postura de francizati si au reusit. In 2020 erau 1927 francizori in Franta, 78.032 francizati si peste 668.837 angajati. Asta dupa ce in 2010 erau 1477 francizori si 58.351 francizati. Piata francizelor frantuzesti este una dinamica, marile branduri globale sunt prezente si acolo si a fi francizat nu mai e de multa vreme doar pentru cei care au curaj sa se avante intr-o astfel de afacere, e ceva comun, banal.
In Germania nu exista o legislatie clara pentru francize, ceea ce poate avea si o valenta pozitiva. Francizorii si francizatii germani se bazeaza pe principii clare, toata lumea incearca sa se comporte normal ca sa beneficieze toti angajatii si francizatii, francizorii de modelul de business perfect la care au acces. Cei care lucreaza deja in industria francizelor germane spun ca modelul de business este excelent in orice fel de imprejurari si chiar si in perioade de criza economica. Apetitul pentru francize a crescut odata ce a trecut si pandemia de COVID-19, asa ca germanii sunt din ce in ce mai dispusi sa investeasca in astfel de afaceri si sa obtina profituri bune fara sa se teama de instabilitatea economica dominanta la nivel global la acest moment.
In Spania sistemul francizelor este relativ nou intrat pe piata, exista o asociatie pentru francize fondata in 1993. Erau 1.381 francize pe piata in 2020, 81.9% erau de origine spaniola. Restul de 249 de branduri veneau din 26 de tari, Franta, SUA, Italia fiind in competitie directa pe piata spaniola. Sectorul care detine cele mai multe francize este cel al modei, 242 de francize existand sub cupola sa. In 2019 au fost raportate peste 26 miliarde de euro, valoare a pietei francizelor spaniole, cifrele de afaceri anuale totale situandu-se la peste 27 de miliarde de euro. Angajarile din industria francizelor in Spania sunt in creste, 295.000 de oameni lucrau in francize la final de 2019.
In Tarile de Jos industria francizelor este cea mai mare din Europa ca marime. Sunt 903 branduri individuale de francize generand peste 37.8 miliarde de euro anual. In 2020, an pandemic, am avut cifra de afaceri de 400 milioane de euro si un declin major cu doar 14 branduri de francize operand in continuare. Din 2021 e o noua lege pentru francize in Tarile de Jos, in care a fost introdusa o noua definitie pentru francizare, schimband echilibrul de putere dintre francizati si francizori spre centru, inainte cam totul era in favoarea brandurilor si francizorilor.
In Italia avem a patra cea mai mare piata a francizelor din Europa, in spatele Frantei, Germaniei sau Spaniei. In nordul Italiei sunt cele mai multe retele de francize, in centrul oraselor si in mall. Noi concepte de francize sunt lansate preponderent in orasele mari, Roma, Milano. Clasa de mijloc din Italia ajuta francizele din orasele mai mici, cautand bunuri si servicii mai scumpe si de calitate. Multe branduri au cunoscut succesul deschizand mai multe locatii diferite de cele traditionale in aeroporturi, gari din toata tara.
In Suedia nu e o piata a francizelor asa de mare, insa suedezii din mediul de afaceri sunt optimisti si cred ca cifra de afaceri se va imbunatati in perioada urmatoare. O treime din totalul francizorilor suedezi sunt in domeniul hotelier, au afaceri cu restaurante, dar multe branduri au succes in comertul cu servicii, cu produse alimentare si in o serie de alte sectoare de nisa. In Suedia orice fel de concepte deosebite in materie de francize sunt primite si au loc sa se dezvolte si sa ajunga la profit si cifre de afaceri bune.
In Elvetia orice fel de sistem de franciza sunt primite foarte bine, insa diferentele culturale si lingvistice din tara impun testarea brandurilor in mai multe medii pana la extinderea nationala. Se vorbeste franceza, germana sau italiana in diverse parti ale tarii, bariera lingvistica va fi mereu o problema in Elvetia. 250-300 de francizori opereaza deja la nivelul tarii, nu exista legislatie specifica pentru francize, insa sunt niste principii clare trasate de codul civil elvetian si de autoritatile care supravegheaza piata francizelor.
In Portugalia inca din anii 1980 francizarea a facut parte din economia tarii, insa modelul de business a fost adoptat pe scara larga dupa 1990, cand brandurile locale au inceput sa fie in competitie directa cu marile afaceri internationale pentru a ajunge cat mai rapid si mai eficient la consumatori. Asociatia care supravegheaza si se ocupa de francizele din Portugalia a fost fondata de Dr. Rogerio Tavares in 1987. Astazi peste 500 de francize opereaza in toata tara numarul unitatilor fiind de peste 11.300. Francizorii locali reprezinta peste jumatate din piata, urmand brandurile spaniole cu 17 procente din piata si brandurile americane cu 9 procente din cota totala de piata.