Relatia francizor-francizat. Importanta ei si cele mai comune probleme aparute

Succesul unei francize depinde de relatia francizor-francizat. Daca nu exista intelegere intre francizor si francizat franciza va avea de suferit inca din primele zile de existenta. Relatia francizor-francizat e mai greu de stabilit la inceput, dar pe masura ce trec lunile si anii aceasta ajunge sa se imbunatateasca simtitor. Si ca in orice fel de relatie apar si problemele. Pe cele mai comune si mai des invocate le vei descoperi in urmatoarele paragrafe.

Relatia francizor-francizat e foarte importanta pentru orice fel de franciza, indiferent de vechime, de marime. De ce toata lumea discuta despre relatiile din interiorul francizelor? Pentru ca sunt multiple beneficii pentru francize. Francizorul poate transmite mai usor cunostintele, din experienta sa francizatului, francizatul stie ce standarde sa respecte, de ce are nevoie brandul pentru a avea o reputatie consolidata.

Accesul la resurse e mai usor, acele resurse care raspund nevoilor francizatului, cand avem o relatie excelenta francizor-francizat, franciza se dezvolta in directia dorita mai rapid daca relatia dintre cei doi e una solida si sincera. Schimbarile din piata si atentia permanenta la nevoile clientilor vor fi mai usor de gestionat cand exista colaborare intre francizor si francizat, se rezolva problemele rapid, se gasesc strategii eficiente pe termen lung.

Relatiile francizor-francizat trec prin mai multe etape, nu sunt perfecte de la inceput. Relatia francizor-francizat are o evolutie fireasca daca ne raportam la modelul Tuckman. Incepe cu faza de formare, incepe lucrul impreuna, se invata stilurile de comunicare, de lucru, dupa care urmeaza furtuna, cand apar diferentele si sunt consitentizate, conflictele sunt inevitabile. Alta faza e normarea, se mai calmeaza lucrurile in relatia francizor-francizat, conflictele se rezolva, relatia francizor-francizat se contureaza mai bine, e mai echilibrata. La final avem faza de performanta, cand relatiile sunt excelente si afacerea devine profitabila tocmai pentru ca francizorul si francizatul se inteleg.

Ca in orice relatie mai sunt si obstacole, probleme, un lucru firesc, probleme ce trebuie rezolvate cat mai repede pentru a se evita ruptura definitiva. Care ar fi acestea si ce e de facut?

Comunicare aproape inexistenta intre francizor si francizat. E cea mai des intalnita problema in relatia francizor-francizat. Francizatii nu comunica aproape deloc cu francizorii, francizorul nu stie ce probleme exista in unitatile francizei, nu se pot lua masurile necesare pentru a preveni o eventuala pierdere pe partea financiara. Intr-o franciza comunicarea e de baza daca vrei sa mearga afacerea si sa ai si profit.

Ce solutii exista? Pentru francizori solutia cea mai buna e stabilirea unor canale clare de comunicare formala si informala cu francizatii. E important sa reactionezi imediat la orice fel de feedback de la francizati si sa ai intalniri, vizite in unitatile din franciza mai mereu.

Pentru francizati regula e simpla: incearca sa fii proactiv cand vine vorba de comunicarea cu francizorul. E bine sa fie adresate intrebari, sa se faca sugestii, sa se discute despre succes din perspectiva ambilor parteneri, francizor si francizat.

Francizatii sunt cei care platesc pentru problemele francizei si pentru esecuri. Intr-o franciza, daca se intampla ca lucrurile sa nu mearga bine de vina e francizatul si aproape niciodata francizorul. Iesirea din situatia in care se aduna frustrari si francizatul renunta la franciza si la relatia cu francizorul ar fi, din perspectiva francizorului, asumarea esecului, problemelor. Francizatii pot sa ia legatura cu francizorul si sa inteleaga ce se asteapta de la ei si in acest fel se evita problemele din viitor, francizorii si francizatii sunt parteneri in afacere, deci vor raspunde impreuna la un esec fara a da vina unul pe altul. Important este sa mearga afacerea mai departe si orice fel de obstacole sa fie depasite.

Costurile si redeventele se tot aduna. Da, te bucuri de recunoasterea brandului, de clientii pe care ii ai deja, dar ca francizat vei plati un pret. Francizatii platesc niste redevente, comisioane catre francizori, de multe ori acestea fiind fixe, sume lunare. Pentru francizati nu e deloc bine mai ales daca apar si alte cheltuieli.

Francizorii trebuie sa discute cu francizatii despre vanzari si cresterea lor, sa se ajunga la un consens in privinta platilor si sumelor de platit. Fiecare francizat trebuie sa stie clar cum poate sa ajute franciza si ce rost au sumele platite francizorului.

Rezistenta la schimbari necesare. Multi francizori vor sa implementeze diverse tehnologii, sa aduca modificari la nivelul francizei si unitatilor sale. Dar se lovesc de francizati care nu sunt atat de receptivi la schimbare si incearca sa mentina lucrurile cum erau inainte, pentru ca s-au obisnuit cu o anumita situatie.

Francizorii trebuie sa ofere motive intemeiate pentru schimbarile operate, sa vina cu date, cu o lista de beneficii pentru franciza, cu un plan lejer de implementare, cat mai clar. Francizatii trebuie sa comunice si sa discute cu francizorii, sa inteleaga nevoia de a face respectivele schimbari si sa mearga mai departe intelegand si perspectivele unor astfel de modificari implementate, cum vor ajuta franciza si relatia francizor-francizat in definitiv.

Lipsa de conformare a francizatilor. Francizorii sunt cei care detin puterea si decizia, dar de francizati depinde, pana la urma, succesul francizei. Francizatii sunt obligati sa recunoasca tipul de afacere pe care o au la dispozitie, sa se ridice la anumite standarde impuse de francizori si de franciza.

Rezolvarea nu e chiar asa de simpla. E nevoie de comunicare reala, de vizite in locatiile detinute, de analize si sondaje uneori pentru a se determina de ce nu se conformeaza francizatii. Francizorii trebuie sa monitorizeze indeaproape consistenta brandului, sa o mentina constanta. Francizatii trebuie sa respecte regulile existente si sa aduca, pe cat posibil, si o contributie proprie, in litera regulilor francizei si politiciii, orice de cate ori au ocazia ca sa se asigure succesul si profitabilitatea urmarite.

Cultura nepotrivita. De la inceput francizorul si francizatul ar trebui sa formeze o echipa. Brandul trebuie sa vina manusa francizatului, dar si francizatul trebuie sa fie omul potrivit pentru brand. Francizatii trebuie sa aiba aceleasi valori si obiective precum brandul, aceleasi scopuri. De multe ori oamenii de afaceri se feresc de francizare si de franciza tocmai pentru ca se pierde ceva foarte valoros: cultura organizationala, cultura companiei.

Pentru francizori va fi necesar sa existe un proces de aprobare, francizatii trebuie sa se alinieze la valori si la cultura care e la nivelul francizei. In timpul procesului de aprobare francizatii trebuie sa fie onesti, deschisi, rabdatori. Francizatii trebuie sa fie persoanele potrivite si pentru francizor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.